Enyaq v Česku zafungoval. Škoda s vlajkovým elektromobilem boduje i na evropských trzích | E15.cz

Enyaq v Česku zafungoval. Škoda s vlajkovým elektromobilem boduje i na evropských trzích

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich, lig

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Poptávka po elektromobilech v Česku roste, byť ne zrovna závratným tempem. Za prvních jedenáct měsíců tohoto roku bylo v tuzemsku zaregistrováno 3603 bateriových osobních vozů, meziročně asi o polovinu více. Na prodejích se tak tyto vozy podílejí dvěma procenty, uvedl Svaz dovozců automobilů (SDA). Tuzemskému trhu přitom suverénně dál dominuje elektromobil Škody Auto Enyaq iV, jenž patří k nejpoptávanějším i na evropských trzích.

Dosavadnímu letošnímu odbytu vůz Enyaq jasně vládne. Za jedenáct měsíců SDA eviduje 1240 registrací tohoto elektromobilu v Česku. S odstupem následují elektrické modely Hyundai Kona (187), Volkswagen ID.4 (171), Kia EV6 (121) a Volkswagen ID.3 (100). Za dominancí Škody stojí hlavně fakt, že ji coby domácí automobilku často volí firmy, které generují většinu odbytu elektromobilů – například Komerční banka si pořídila 131 vozů Enyaq. U značky Kia tvoří prodeje firmám téměř 70 procent.

Přibývá i prodejů elektromobilů v luxusním segmentu, v Česku bylo například dosud letos zaregistrováno 57 modelů Porsche Taycan, šest modelů Jaguar I-Pace nebo 35 modelů Audi E-Tron.

V celoevropském měřítku nejprodávanějších elektromobilů obsadil Enyaq za období od ledna do října páté místo se 41 tisíci vozy. Poptávku Evropanů ovládla Tesla Model Y s 87 tisíci prodanými vozy, následoval Model 3 téže americké automobilky (přes 58 tisíc), Fiat 500e (přes 52 tisíc) a Volkswagen ID.4 (47 tisíc).

„Soudě podle evropských prodejů je Enyaq v porovnání s konkurencí možná až překvapivě úspěšný, neboť Škodovka dlouho zastávala konzervativní názory a mezi elektromobily se nijak nehrnula. Výrazně prodávanější jsou jen modely Tesly, což však nepřekvapí, neboť ta je na trhu elektromobilů považovaná za etalon a má v dané komunitě velkou skupinů příznivců,“ uvádí vedoucí technického oddělení magazínu Svět motorů Martin Jeník.

Škoda uvádí, že od uvedení svého prvního vlajkového ryze bateriového elektromobilu na trh loni v květnu prodala do konce letošního října celkem 86 300 vozů Enyaq. Objednávky má na dalších 170 tisíc. Mezi svými nejsilnějšími trhy uvádí vedle Česka a Slovenska také Nizozemsko, Dánsko, Lotyšsko, Finsko, Estonsko, Island, Norsko, Švýcarsko, Bulharsko, Slovinsko a Litvu.

Škoda s enyaqem boduje v Česku i v Evropě navzdory vyšší ceně. Ta začíná na 1,2 milionu korun, může ale výrazně překročit i 1,5 milionu v závislosti na verzi vozu a stupni výbavy. Zdražení enyaqu až o 85 tisíc korun od příštího roku zřejmě nebude posledním zvýšením ceny.

Šest zásad úsporné jízdy. Víte, jak snížit spotřebu auta?

Video se připravuje ...

„Nacházíme se v situaci, kdy je inflace nejvyšší za posledních několik let, navíc dochází k výraznému nárůstu cen vstupních surovin a energií. Škoda Auto musí čelit výraznému navýšení nákladů. Podnikáme nejlepší možná protiopatření k minimalizaci dopadů, mimo jiné prostřednictvím zajišťovacích transakcí a dlouhodobých smluv s dodavateli. Během roku jsme tedy byli nuceni upravovat ceny vozů a v závislosti na tržních podmínkách nelze úpravu cen vyloučit také do příštího roku,“ uvádí mluvčí automobilky Pavel Jína.

S postupným příchodem elektromobilů na trh se stírají rozdíly mezi mainstreamovými značkami, jako je Škoda, Volkswagen či Hyundai na jedné straně, a třeba BMW a Mercedes na straně druhé, upozorňuje Jeník. „Základní verze modelu Enyaq od 1,2 milionu se prodávají velmi málo. Nejvíce zákazníků volí nejsilnější provedení 80x s cenou od 1,4 milionu a stojí tedy stejně jako prémiové elektromobily se srovnatelnými parametry. Nutno však říci, že s příchodem elektromobilů se i prémiové značky snaží šetřit a u těchto ,levnějšíchʻ modelů prémiovost tak nevyniká.“

Podobný trend, kdy zákazníci preferují vyšší stupně výbavy, potvrzuje i zmíněná Kia. Dvě třetiny kupců modelu EV6 volí nejvyšší výbavu GT-Line s cenou od 1,8 milionu.

V porovnání s konkurencí má enyaq stejně jako elektromobily celého koncernu Volkswagen nedostatky zejména v oblasti termomanagementu, z čehož vyplývá vyšší spotřeba energie – hlavně v zimě. Oproti konkurenčním modelům také nemá tak vysoký nabíjecí výkon. „Obecně z hlediska efektivity provozu koncern VW více či méně zaostává. Nejlepší je v tom Tesla, lépe než VW si vede i Hyundai či Kia,“ dodává Jeník.

Cíle automobilek ohledně tempa navyšování prodejů elektromobilů v příštím roce se liší. Například značka Volkswagen dosud na český trh dodala 530 vozů ID.4 a 85 vozů ID.5, pro příští rok má potvrzenou výrobu osmi set ID.4 a 220 ID.5.

„Prodejní cíle nejvíce ovlivní možnosti výroby a dodávek. Dále samozřejmě inflace a z toho plynoucí zpomalování poptávky. Poptávce naopak pomáhá zvyšující se podpora a zájem o alternativní zdroje energie, například o solární panely, a z nich plynoucí nezávislost a nižší náklady na provoz elektromobilů,“ tvrdí mluvčí českého zastoupení VW David Valenta. Připomíná, že poptávku podporují i dotační tituly na vozové parky státní správy a zvyšující se zájem především velkých firem o udržitelnou mobilitu.

Prohlédněte si nejprodávanější elektromobily:

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery