Jen cheeseburger a hranolky už nestačí. Chutě miléniálů mění byznys rychlého občerstvení

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Globální fastfoodové řetězce v posledních letech nezažívají dobré období. Čelí konkurenci "alternativních" sítí restaurací, jež nabízejí zdravější sortiment. Zavedené značky proto přicházejí s novinkami ve svých jídelníčcích.


Řetězec McDonald's od roku 2014 čelí klesajícím tržbám, u konkurenčního Burger Kingu tržby stagnují. Problémy klasických fastfoodových řetězců jsou patrné hlavně na americkém trhu, v kolébce rychlého občerstvení. Washington Post z klesajícího trendu obliby klasických řetězců viní lidi ve věku kolem 20 až 34 let, takzvané mileniály, kteří si na tučná a nepříliš zdravá jídla nepotrpí. Raději navštěvují zařízení, jež se profilují jako zdravé fastfoody.

 “Existují fast foody, které se zaměřují na regionální kuchyně nebo oblíbené styly stravování – vegetariánské, veganské nebo raw. Ty snaží se dbát na technologii přípravy potravin a výběr surovin,” říká výživová specialistka Adéla Skoupá z centra Petra Havlíčka.

Velké řetězce ale ani toto pole vyklidit nechtějí. Jejich nabídky, vzhled i fungování restaurací se v reakci na vzestup menších hráčů mění. Klasické burgery, jejichž složení se po desetiletí téměř nezměnilo, se tradiční hráči snaží ozvláštnit novými přísadami - například čerstvým masem namísto mraženého. Stále více nabízejí prémiové sendviče a nové výrobky, například saláty.

Firmám provozujícím největší fastfoody se ale přesto v Česku stále daří. McDonald´s v Česku loni po páté za sebou vzrostly tržby, tentokrát na více než pět miliard korun. AmRest provozující řetězce KFC a Burger King podle posledních údajů za rok 2015 vykázal tržby 2,34 miliardy korun.

Změna nabídek i vybavení samotných restaurací je nicméně patrná i v tuzemsku. „Během roku 2017 většina restaurací McDonald´s prošla rekonstrukcí na takzvanou restauraci nové generace. Do prosince loňského roku bylo takto přestavěno 84 restaurací z 96, což představuje investici 500 milionů korun" uvedla firma. V letošním roce zkouší i donášku ke stolu. Více než tři čtvrtiny podniků jsou přitom provozovány formou franšízingu. KFC se snaží nalákat zákazníky na rozvoz a online objednávky.

Kromě investic do vybavení restaurací dochází i ke změnám nabídky. „McDonald´s se snaží přemýšlet nad výběrem a úpravou surovin a jít s dobou. V nabídce se objevují nové zdravější věci,“ potvrzuje změny v jídelníčku největšího českého fast foodu Skoupá. Zákaznicí švédských a finských restaurací McDonald´s si dokonce mohou objednat veganský burger.

Tomuto trendu odpovídají i čísla globálního trhu s veganskými potravinami. Jejich prodej v roce se podle CNN v roce 2016 zastavil na skoro 280 miliardách korun.