Na českém reklamním trhu se protočilo výrazně více peněz

Billboard, ilustrační snímek

Billboard, ilustrační snímek Zdroj: profimedia.cz

Tržby celého trhu reklamy v Česku loni vzrostly o desetinu na přibližně 150 miliard korun oproti roku 2016. 

 

Největší podíl mediální reklamy drží inzerce v televizích, která meziročně stoupla o 13 procent na více než 48 miliard korun. V nemediální reklamě, zahrnující například venkovní reklamní poutače, rostly výdaje díky veřejným zakázkám, jejichž počet se meziročně zvýšil více než trojnásobně. Navíc klesl počet zrušených tendrů na polovinu.

“Přisuzujeme to zavedení služebního zákona a zvýšeným zájmem o edukaci o zadávání veřejných zakázek,” sdělila Lucie Češpivová, majitelka agentury Dorland

Ceny služeb komunikačních agentur se i z toho důvodu jen za loňský rok zvýšily v průměru o 20 procent a stejným tempem rostly i jejich personální náklady. „Reklama pohání spotřebu. Když byla krize, obor trpěl,” řekl Marek Hlavica, výkonný ředitel AKA. Teď podle něj agentury očekávají příliv pracovníků ze zahraničí, zejména z Velké Británie a Španělska.

„Reklama tvoří důležitý ekonomický sektor a má pro zemi hodnotný exportní potenciál,“ uvedl prezident Asociace komunikačních agentur Jan Binar. „Z Česka se stává centrum pro kvalitní reklamu. Víme, jak ji dělat, ale sužuje nás silný nedostatek odborníků,” dodal.

S růstem ekonomiky, zvyšování spotřeby a výroby i poskytovaných služeb rostou náklady na reklamu téměř ve všech odvětvích. Každé euro vložené do reklamy a komunikace v Evropské unii vynese sedm eur do hrubého domácího produktu Evropské unie, vyplývá z analýzy společnosti Deloitte.