„Zpočátku jsme měli nárůst zhruba o čtyři procenta, pak se ale kvůli nedostatku sněhu prodeje zastavily a teď jsme zhruba na stejných číslech jako loni,“ řekl Tomáš Dimun, šéf cestovní kanceláře Nev-Dama, která je lídrem tuzemského trhu. Podle něj došlo celkově na trhu dokonce k meziročnímu poklesu, u některých cestovních kanceláří až o pětinu. „Je krize, lidé nemají peníze, to je zcela zřejmé,“ doplnil Dimun další faktor ovlivňující poptávku. Díky zeměpisné blízkosti prý roste zájem o Rakousko, především na úkor Francie. Trendy potvrzuje i šéf Asociace cestovních kanceláří Viliam Sivek. „Prodávají se hlavně nejlacinější zájezdy, s příjezdem ráno, přenocováním a odjezdem večer,“ dal příklad Sivek.
Stagnaci hlásí i firma Atis, která se zaměřuje na slovenské hory. „Lidé paradoxně hromadně kupují léto, rostou i maďarské termální lázně, ale prodeje na Slovensko jsou zatím slabší,“ řekl majitel cestovky Petr Krč. Podle něj probudí apetit k nakupování lyžařských výletů až pořádná sněhová nadílka. S tím koresponduje i další trend, který se na trh vloudil teprve nedávno. „Kdo nejede na Silvestra, tak vyčkává do poslední chvíle. Už se nekupuje půl roku dopředu, trh se změnil,“ uvedl Krč.
Situace s přírodním sněhem se v posledních dnech začala lepšit především v Itálii, naopak ve Francii byla ještě před týdnem řada středisek zavřená. Na lyže do zahraničí vyráží asi půl milionu Čechů, z toho polovina s cestovní kanceláří.