Platební systémy nezvládají předvánoční nával. Někteří obchodníci přijímají jen hotovost

Předvánoční nákupy vrcholí.

Předvánoční nákupy vrcholí. Zdroj: Foto Aha! T. Poláček, D. Malík, K. Janeček a ara

Drogerie DM prosí zákazníky, aby platili hotově.
Obchodní centrum Millennium Plaza (ilustrační foto)
Obchodní centrum Palladium (ilustrační foto)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
7
Fotogalerie

Zpracovatelé karetních transakcí nezvládají předvánoční nápor zákazníků. Platby kartou u mnohých obchodníků se tak opožďují nebo zcela selhávají, někteří z nich proto začali přijímat jen hotovost. Bankéři tvrdí, že za potíže může velké množství zpracovávaných plateb.

„Vážení zákazníci, řešíme usilovně technické problémy způsobené poskytovatelem platebních terminálů ČSOB, proto Vás prosíme o úhradu Vašeho nákupu v hotovosti,“ hlásají cedulky u pokladen řetězce drogérií DM. „Někdy platba kartou projde, ale trvá to,“ řekla prodavačka v jedné z pražských poboček.

První ojedinělé problémy při platbách kartou zaznamenala DM na začátku tohoto měsíce, od 16. prosince jsou chyby častější a týkají se celé sítě DM. „Bance se nepodařilo prozatím odstranit chybu na autorizačním centru spojenou s novým způsobem ověřování transakcí, která je příčinou častého zamítání plateb kartou,“ vysvětlil příčinu manažer komunikace DM Jiří Peroutka.

Drogerie DM prosí zákazníky, aby platili hotově.Drogerie DM prosí zákazníky, aby platili hotově.|Štěpán Bruner

Potíže přiznávají i další obchodníci. „Prodejna už vůbec nebere karty, projde zhruba každá dvacátá platba,“ uvedla například prodavačka podejny Marks & Spencer v centru Prahy. Pouze hotovostní platby přijímají také přinejmenším některé drogerie Teta.

ČSOB připouští, že v době vrcholících předvánočních nákupů mohou platební terminály při platbě bezkontaktní kartou nebo mobilním telefonem reagovat pomaleji, nebo se transakce nemusí uskutečnit. „V takových případech doporučujeme po krátké chvíli transakci opakovat. Naši technici platební síť neustále monitorují a případné nedostatky ihned řeší posilováním kapacity infrastruktury,“ uvedla mluvčí banky Michaela Průchová. ČSOB je jedním z největších tuzemských poskytovatelů platebních terminálů.

Problémy se zpracováním plateb se netýkají jen ČSOB. „Je velké množství transakcí. Terminály nestíhají,“ řekl k tomu tuzemský finančník, který si nepřál být jmenován. Potvrdil to také mluvčí Global Payments Ondřej Holoubek, podle kterého v pátek padl rekord v podobě 6,6 milionů provedených transakcí za den. “Je to naprosto rekordní číslo. Ještě nikdy v historii České republiky Češi nezaplatili tolik peněz během jednoho dne za nákupy," řekl Holoubek pro Českou televizi.

"S největší pravděpodobností kupovali dárky," doplnil s tím, že v jiná období roku se jedná zhruba o poloviční počet transakcí. Holoubek zároveň připustil, že během soboty a neděle může padnout další rekord.

Zdržením při zpracování plateb čelili i držitelé platebních karet od Air Bank. „Zaznamenali jsme několik krátkodobých výpadků, které způsobily, že při platbě kartou jsme klientovi ověřovali platbu vůči staršímu zůstatku, než který měl v danou chvíli skutečně na účtu," uvedla mluvčí banky Jana Karasová.

Česká spořitelna a Komerční banka uvádějí, že v jejich sítích žádné problémy se zpracováním karetních transakcí nenastaly.

Podle vyjádření karetní asociace Visa je příčinou výpadků platebních terminálů chyba na straně jejich provozovatele, kterým mohou být banky nebo i další společnosti. Představitelé Visa připouštějí, že příčinou výpadků nemusí být jen přetížení systému vyvolané velkým množstvím transakcí.