Třicáté výročí pádu autoritářského režimu v bývalém Československu zatahují do svých strategií marketingoví mágové řady společností. Na pulty se tak dostává množství místy bizarního zboží.
V obchodech a na internetu se lze například setkat se slivovicí s názvem 30 let svobody, Revoluční bagetou a dalšími produkty.
Do řady firem, které se k odkazu 17. listopadu přihlásily, patří například německý maloobchodní řetězec Globus. Ten nabízí speciální preclíky ve tvaru známých „Véček", stejně tak speciální ručně zdobené dezerty. S obdobným projektem se představil i Sodastream patřící globálnímu potravinářskému obru Nestlé. Firma nabízí limitovanou edici lahví na perlivou vodu (vyrobených v Izraeli).
Blížící se výročí se snaží marketingově využít i Plzeňský Prazdroj. Ten přichystal ve spolupráci se studenty várku speciálního Sametového ležáku a spustil i speciální web, který prezentuje zajímavé příběhy hospod nějakým způsobem s revolucí spjatých.
„V dnešní marketingové komunikaci je běžné, že firmy využívají svátky nebo významná data ke své propagaci. Často se ale stává, že si nepromyslí důvod a podstatu svého spojení a prostě parazitují. Zvláště když se jedná o politickou událost vedoucí ke změně režimu," říká marketingový expert Ondřej Vácha.
Marketéři by se podle něj měli zeptat, jakou roli firma v této události hrála nebo hraje a proč by se měla tomuto tématu věnovat. „Zvláště když se jedná o globální korporace nebo firmy s produkty bez vztahu k Česku,“ doplnil Vácha.
„Když odkaz 17. listopadu využijí například mladí čeští tvůrci, pro které je svoboda nejdůležitější hodnotou, jde o relevantní spojení. Stejně to může být v případě tradiční firmy působící na trhu už několik dekád a má s událostmi spojený konkrétní příběh,“ uzavírá svůj pohled expertka na mediální komunikaci a PR Lucie Hrubá.