Vlastní uzeniny nebo zmrzlina. Německé obchodní řetězce rozjíždějí výrobu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ilustrační foto
Edeka
Ilustrační foto
Kaufland
Lidl
6
Fotogalerie

Německým obchodním řetězcům už nestačí jen prodávat. Pouštějí se proto i do vlastní výroby, od pěstování ovoce a výrobu pečiva až po zmrzlinu. Snaha zvýšit si příjmy ale není jediným motivem tohoto trendu.

Průkopníkem se stal největší německý potravinářský řetězec Edeka. Obchod původem z Hamburku už provozuje sedmnáct vlastních masen, šestnáct pekáren, vinný sklep a moštárnu.

Loni Edeka ještě přikoupila dvousethektarový ovocný sad ve spolkové zemi Meklenbursko-Přední Pomořansko. "Snižujeme si tak závislost, zvyšujeme flexibilitu a dlouhodobě si zajišťujeme přísun zboží," vysvětluje podnik svou strategii.

Edeka ale není sama. Jak poznamenala agentura DPA, konkurenční řetězec Rewe už má také čtyři vlastní masny a uzenářství a dosahuje s nimi obratu 600 milionů eur (15,4 miliardy korun). Vlastní pekárna přispívá dalšími 172 miliony eur. A výrobu Made-by-Rewe doplňuje květinová farma v dolnosaské obci Warenholz.

Samovýroba podle Rewe umožňuje rychlou reakci na změny na trhu. Kromě toho generuje vyšší zisk než pouhý prodej zboží jiných dodavatelů.

Skupina Schwarz Gruppe, která zahrnuje řetězce Lidl a Kaufland, produkuje vlastní minerální vodu a nápoje, maso, uzeniny, pečivo, čokoládu a sušené ovoce. Před nedávnem si otevřela i výrobnu zmrzliny.

Zdrženlivý zatím zůstává řetězec Aldi. Jeho pobočky v jižním Německu Aldi Süd sice už desítky let provozují dvě pražírny, aby mohly zákazníkům levně nabídnout kávu, ale to je vše. Prodejny Aldi Nord na severu Německa nedisponují žádnou vlastní výrobnou.

"Vlastní výrobny zvyšují zisky prodejců potravin. Edeka, Rewe a další tak totiž získají podíl na zisku, který jde jinak dodavatelům," vysvětluje marketingový expert Martin Fassnacht z vysoké školy WHU. A důležitý je i další aspekt. Řetězce se vlastní výrobou zajišťují proti případným výpadkům dodávek, říká Marco Atzberger z kolínského výzkumného institutu EHI.

Spotřebitel má ale většinou problém rozlišit produkty, které vyrábí řetězec, od těch, které patří k "běžné" nabídce. Výrobky totiž mívají jiné názvy. Takže maso z masny řetězce Rewe se prodává pod značkou "Výběrová masna Wilhelm Brandenburg", Rewechléb je z "Pekárny Glocken". Ovocná šťáva obchodu Edeka se prodává pod značkou Sonnländer a víno nedodávají sklepy Edeka, ale Rheinberg.

V budoucnu by vlastní masny, pekárny a pražírny kávy mohly pro řetězce ještě získat na důležitosti. "Vlastní značky nenabízejí pouze vyšší marže, umožňují také vyhnout se srovnávání cen na internetu," podotýká Atzberger.