Blíží se prodej Škody Transportation Číňanům? Dva spoluvlastníci převedli své podíly

Škoda Transportation

Škoda Transportation Zdroj: ctk

Jiří Diviš
Škoda Transportation
Škoda Transportation
Škoda Transportation
Škoda Transportation
6
Fotogalerie

Dva z devíti spoluvlastníků plzeňských strojíren Škoda Transportation Marek Čmejla a Jiří Diviš převedli své podíly na jiné osoby. Důvodem může být vrcholící jednání o prodeji Škodovky čínské skupině CRRC, což je největší výrobce vlaků na světě. O koupi jedná už zhruba rok. Působení obou mužů, nepravomocně odsouzených za podvod a praní špinavých peněz, mohlo být pro investora významnou překážkou transakce. Čmejla převedl podíl na manželku, Diviš na švýcarskou firmu.

Oba muži, nepravomocně odsouzení ve Švýcarsku za podvody při privatizaci Mostecké uhelné, převedli své podíly v kyperské společnosti EURMAX Limited, která vlastní více než třetinový podíl v kyperské firmě CEIL, jež je jediným vlastníkem plzeňské škodovky. Koupit ji chce CRRC, hodnota transakce se podle webu odhaduje na 30 miliard korun. Jednání o prodeji se nyní ocitla na mrtvém bodě,pravděpodobně také kvůli Čmejlovi a Divišovi.

První svůj podíl převedl na manželku Petru Humlovou. Divišův podíl podle serveru Hlídací pes převzala společnost DVS INVESTMENT GROUP SA se sídlem ve Švýcarsku - ve stejné čtvrti, kde měl Diviš trvalé bydliště.

Krátce před převedením podílů byli oba bývalí manažeři odvoláni z dozorčí rady Škody Transportation a Škody Investment. Na jejich místo dosedla právě Humlová a právník Ján Gajdoš, který zastupoval Čmejlu před švýcarským soudem. "Změny, které naznačují média, s jednáním o prodeji nesouvisí," řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Čínský koncern CRRC se k situaci zatím nevyjádřil.

Skupina Škoda Transportation s více než 5300 zaměstnanci je ve střední a východní Evropě největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím, hlavně výrobou tramvají, příměstských vlaků, lokomotiv, metra, trolejbusů nebo elektrobusů. Loni vykázala 1,571 miliardy Kč čistého zisku, meziročně trojnásobně vyšší.

Tržby se meziročně snížily o 14 procent na 15,7 miliardy korun. Ryze českou skupinu, která vyváží přes polovinu produkce, vlastnilo do letošního března devět českých fyzických osob, manažerů skupiny. Patří do ní plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll.

V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod, v Německu Škoda Transportation Deutschland a finský výrobce kolejových vozidel TransTech.