PepsiCo letos do reklamy investuje navíc 600 milionů dolarů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

mir
Společnost PepsiCo vyhlásila rok 2012 za „rok změny“ – vynaloží sice další stovky milionů dolarů na reklamu, ale zároveň omezí rozsah spolupráce s agenturami a propustí tisíce zaměstnanců. Cílem je znovu nastartovat růst.

Po šest měsíců trvajícím vyhodnocování současné situace PepsiCo minulý týden oznámila, že do reklamy na své produkty především v Severní Americe letos neinvestuje dalších 500 až 600 milionů dolarů. Až 100 milionů dolarů z této částky má připadnout na instore reklamu.

Pro příští roky chce PepsiCo udržet nebo dále zvyšovat výdaje na reklamu s tím, že půjde o vyšší procento z příjmů z prodeje. Hlavní konkurent PepsiCo, The Coca-Cola Company, utratil v roce 2010 na marketing svých produktů 8 % příjmů z prodeje, zatímco PepsiCo jen 3 procenta (v segmentu nápojů). V uplynulých třech letech PepsiCo do svých nápojových značek investovala méně než 2 miliardy dolarů, zatímco The Coca-Cola Company vynaložila na reklamu téměř 3 miliardy dolarů.

Dodatečné prostředky na reklamu chce PepsoCo soustředit na vybranou skupinu klíčových značek, mezi které patří Pepsi, Gatorade, Tropicana, Mountain Dew, Sierra Mist, Lipton, Mirinda, Lay's, Sun Chips, Cheetos, Doritos and Quaker.

Agentury přijdou zkrátka

Získat dodatečné prostředky na reklamu chce PepsiCo mimo jiné významnou redukcí spolupráce s agenturami. Za Pepsi, Gatorade a Tostitos zůstává na americkém trhu odpovědná TBWA/Chiat/Day. BBDO se stará o Mountain Dew a globálně o Pepsi. Agentura Goodby Silverstein & Partners obhospodařuje Cheetos a Doritos, zatímco Energy BBDO zůstává zodpovědná za Lay´s a Sun Chips. Omezení spolupráce se týká především sekce nápojů, kde PepsiCo plánuje snížit počet agentur ze 150 na 50.

Společnost dále plánuje propuštění 8700 zaměstnanců, což představuje tři procenta celkového počtu lidí, které PepsiCo ve 30 zemích světa zaměstnává. Ušetřit by se tak mělo v příštích letech až 1,5 miliardy dolarů (500 milionů dolarů ročně). „Abychom mohli uskutečnit naše strategické priority pro rok 2012, musíme přijmout obtížná rozhodnutí,“ komentoval propouštění finanční ředitel PepsiCo Hugh Johnston.

Podle Johna Fauchera, analytika JPMorgan, PepsiCo v posledních deseti letech podcenila dlouhodobé budování svých značek. „Pokud ale dostanete peníze a pořád jste zákazníků na očích, což rychloobrátkové zboží vždy bude, je možné vrátit značku zpět,“ tvrdí Faucher.

mir