Beaujolais z Česka mizí, válcuje ho Svatomartinské

Předstiženo. Beaujolais Nouveau to má těžké. Jeho mladší svatomartinský bratr mu dává pořádně zabrat. Třeba i tím, že přichází zhruba o týden dříve.

Předstiženo. Beaujolais Nouveau to má těžké. Jeho mladší svatomartinský bratr mu dává pořádně zabrat. Třeba i tím, že přichází zhruba o týden dříve. Zdroj: CTK

Patřívalo k bontonu milovníků vína vyrazit třetí čtvrtek v listopadu na ochutnávku prvních lahví nového ročníku, na francouzské Beaujolais Nouveau. Po nástupu Svatomartinského mladého vína, o které se před deseti lety začal starat Vinařský fond, ale jeho popularita v Česku výrazně upadla. Někteří prodejci odhadují, že se letos prodají jen zhruba dvě třetiny toho, co před nástupem Svatomartinského.

„Ve srovnání s dobou před deseti lety nám klesl prodej asi o 35 procent,“ potvrzuje spolumajitel jedné z větších distribučních společností značkového alkoholu Premier Wines & Spirits Lukáš Nádvorník.

Pokles zájmu se ale podle některých řetězců zpomav luje. „Prodeje Beaujolais Nouveau očekáváme podobné jako v předchozím roce. Důvodem klesající tendence v posledních letech je nižší podpora jejich prodeje a slabší propagace Beaujolais ve srovnání se Svatomartinským,“ uvedla mluvčí Billy Lucie Borovičková. Roli podle ní hraje i stoupající zájem českých zákazníků o tuzemské výrobky.

Obchody spíše podporují domácí vinaře

Tesco dokonce druhý rok po sobě Beaujolais nemá nabídce vůbec, Kaufland tak činí již několik let. „Naší dlouhodobou strategií je podpora tradice sv. Martina, podpora českých a moravských vinařů a podpora tuzemského mladého vína. Vzhledem k tomu již několikátým rokem Beaujolais nenabízíme,“ uvedl mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Obdobně argumentuje i Tesco.

Letos se Beaujolais prodá jen zhruba 2/3 množství, jaké se prodalo před nástupem Svatomartinského.

Prodej Beaujolais Nouveau se tak do značné míry soustředí do vinoték a e-shopů. I ty ale pociťují pokles. Podle Nádvorníka z Premier Wines & Spirits lze letos očekávat opět lehký pokles poptávky proti loňskému roku.

Důvodem nižšího zájmu může být i cena. Zatímco lahev Svatomartinského začíná zhruba na 60 korunách, Beaujolais Nouveau stojí i třikrát tolik. „Vína z oblasti Burgundska patří mezi nejdražší na světě. Beaujolais je podoblast Burgundska – cena kolem 200 korun za takové víno je pak velmi příznivá,“ míní Nádvorník.