Prim je jen jeden. Skončily dvě dekády sporů, výroba hodinek v Novém Městě pokračuje
Po více než dvaceti letech skončil jeden z nejdéle trvajících obchodních sporů českého průmyslu. Majitel frýdecko-místecké společnosti MPM Quality Petr Hanko koupil od zbrojařské skupiny Czechoslovak Group (CSG) výrobce luxusních hodinek Elton hodinářská z Nového Města nad Metují. Tímto krokem dochází ke sjednocení značky Prim pod jednoho vlastníka. Cena transakce nebyla zveřejněna.
„Tento historický krok ukončuje dlouholeté spory a sjednocuje ikonickou českou značku Prim pod jedním vlastníkem,“ uvedly firmy ve společném prohlášení. Značku Prim tak nyní povede rodinná firma MPM Quality, přičemž její řízení převezme dcera Petra Hanka, Barbara Hanko. „Mým cílem je ctít odkaz českého hodinářství, zachovat kvalitu a tradici Prim a zároveň přinést inovace, které posílí jeho pozici nejen na českém trhu,“ uvedla.
Značka s dlouhou a rozdělenou historií
Kořeny značky Prim sahají do 6. listopadu 1949, kdy byla v Novém Městě nad Metují založena pobočka národního podniku Chronotechna. Ta dostala za úkol vyvinout a vyrábět československé náramkové hodinky – úkol, který se podařilo splnit. Československo se tak v padesátých letech zařadilo mezi hrstku zemí, které dokázaly vyrábět náramkové hodinky včetně strojku.
První model pod názvem Spartak spatřil světlo světa v roce 1954, sériová výroba pod značkou Prim začala v roce 1957. Do konce osmdesátých let se v Novém Městě nad Metují vyrobilo přes 15 milionů hodinek Prim. Mezi ikonické modely patří třeba Orlík z roku 1965.
V roce 1969 se závod oddělil od mateřské Chronotechny a vznikla samostatná firma Elton, která dále vyráběla hodinky Prim – i pro armádu. Chronotechna si však ochrannou známku Prim zaregistrovala až v roce 1984.
Zásadní zlom nastal během privatizace v devadesátých letech. Ochranné známky připadly nástupnické firmě Eutech, která v roce 2001 prodala značku Prim společnosti MPM Quality. Tím se rozhořel dlouholetý právní spor mezi MPM Quality a firmou Elton hodinářská, která značku Prim nadále užívala a pokusila se ji odkoupit výměnou za započtení smluvní pokuty. Spor přerostl v soudní tahanice.
V roce 2008 a znovu v roce 2012 soudy rozhodly, že obě firmy smějí značku Prim používat. Na trhu tak po řadu let existovaly „primky“ dvou původů – levnější asijské od MPM Quality a luxusní mechanické od Eltonu. MPM hodinky se pohybovaly v řádech tisíců korun, zatímco modely z Nového Města začínaly na 15 tisících a šplhaly až ke stovkám tisíc.
V lednu 2019 pak Elton hodinářská vyhrála další spor – tentokrát o autorství loga značky Prim, které podle rozsudku vytvořil Josef Žid, nikoli výtvarník Jiří Rathouský, jak tvrdili jeho dědicové.
Nová kapitola: růst a expanze pod jednou střechou
Páteční transakce přináší značce Prim novou kapitolu. Společnosti Elton hodinářská a MPM Quality se sloučí pod jedním vedením a výroba hodinek v Novém Městě nad Metují bude pokračovat. „Zajistíme, aby legenda Prim rostla a oslovovala české i zahraniční zákazníky,“ uvedl Petr Hanko.
MPM Quality, založená v roce 1993, je výrobcem hodinářského zboží, reklamních předmětů i provozovatelem hotelových a rekreačních zařízení v Beskydech (například Hotel Troyer, Ski Park Gruň, lanovka Pustevny). Společnost zaměstnává přes 150 lidí, působí i v Polsku, Maďarsku a na Slovensku. V roce 2023 měla obrat 130 milionů korun, ale vykázala ztrátu tři miliony.
Naopak Elton hodinářská, která zaměstnává zhruba 60 lidí a zaměřuje se na ruční výrobu mechanických hodinek, loni dosáhla tržeb 103 milionů korun a zisku 7,4 milionu. Její vrcholný model PRIM Manufacture 1949 stojí kolem 100 tisíc korun, limitované edice tvoří významnou část tržeb.
Podle investičního ředitele CSG Stanislava Kuby je dohoda důkazem, že i dlouholeté rozpory lze vyřešit. „Prim je jen jeden. Tato značka je symbolem české preciznosti a tradice. Věříme, že jednota vlastnictví a srozumitelnost vůči zákazníkům otevře značce nové příležitosti k růstu.“