Antonov obnoví výrobu obřího letounu Ruslan. Bez ruských dílů | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Antonov obnoví výrobu obřího letounu Ruslan. Bez ruských dílů

Štěpán Bruner

Štěpán Bruner

Ukrajinský Antonov hodlá ještě letos obnovit výrobu svého obřího nákladního letounu An-124 Ruslan. Společnost bude muset v rámci restartu produkce nahradit ruské komponenty, které jsou pro ukrajinský podnik v současnosti nedostupné.

Firma vlastněná státním zbrojním podnikem Ukroboronprom předpokládá, že montáž prvního letounu začne ke konci roku 2019. „Spolupracujeme s několika mezinárodními společnostmi. Jsme ve finální fázi elektronických komponentů tohoto dopravního letounu,“ oznámil zástupce generálního ředitele Antonovu Serhij Omelčenko. Firma neupřesnila, kolik letadel ročně hodná vyrábět, ani zda už má zájemce o nové letouny.

Výroba letadel v Antonovu prakticky skončila poté, co Rusko anektovalo Krym a ruští dodavatelé ukončili s Antonovem spolupráci. Loni v létě Antonov podepsal dohodu o dodávkách komponentů se společností Aviall, dceřinou firmou amerického Boeingu. Spolupráce se podle původního oznámení měla týkat menších letadel An-178. Zda se bude Boeing podílet i na dodávkách komponentů pro An-214, Antonov neuvedl.

Vzdušný sen. Blíží se třicáté výročí prvního vzletu největšího letounu na světě

Antonov se o obnovení výroby svého velkého nákladního letounu nepokouší poprvé. V roce 2008, čtyři roky po ukončení produkce původního modelu, oznámil Antonov spolu s ruským partnerem United Aircraft Corporation plány na společný vývoj modernizované verze. UAC z projektu záhy vycouval, aby přípravy výroby později opět obnovil, podle ruských médií na přímý příkaz tehdejšího prezidenta Dmitrije Medveděva. Definitivní tečku za společnými plány učinila ruská invaze na Krym a východní Ukrajinu v roce 2014.

An-124 je jedním z nejtěžších transportních letadel na světě. Kromě ruské armády jej provozují například ruský nákladní dopravce Volga-Dnepr nebo tovární aerolinky Antonov Airlines.

Reportáž: Den ve výcvikovém centru aerolinky Emirates

Antonov Airlines se nedávno dohodly na tříletém prodloužení smlouvy se Severoatlantickou aliancí, v rámci které poskytují armádám členských státu NATO dva letouny An-124 na přepravu těžkých a rozměrných nákladů. Jejich kapacity pravidelně využívá i Armáda ČR.

Společnost Antonov v roce 2017 dosáhla zisku 180 milionů hřiven (144 milionů korun) při tržbách 5,9 miliardy hřiven. Údaje za rok 2018 ještě nejsou k dispozici.

Vojenské náklady členských států už NATO nebudou přepravovat ruské Ruslany
Andula znovu ožívá. Ruská firma začne vyrábět nástupce dvouplošníku An-2

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!