Vzdušný sen. Blíží se třicáté výročí prvního vzletu největšího letounu na světě

Největší letoun světa Antonov An-225 Mrija v australském Perthu

Největší letoun světa Antonov An-225 Mrija v australském Perthu Zdroj: profimedia.cz

Největší letoun světa Antonov An-225 Mrija v australském Perthu
Největší letadlo světa Antonov An-225 Mrija v Praze
Antonov An-225 Mrija, největší letadlo světa
Letadlo Antonov An-225 Mrija
Letadlo Antonov An-225 Mrija
26
Fotogalerie

V Sovětském svazu vyvinutý Antonov An-225 Mrija, který se do vzduchu poprvé vznesl 21. prosince 1988, zůstává i po třech dekádách největším letounem světa. Rozměry se mu blíží jen Boeing 747 nebo Airbus A380, na rozdíl od nich ale obří stroj vznikl jen v jediném exempláři, druhé letadlo se nikdy nepodařilo dokončit. Mrija totiž měla primárně nosit sovětský raketoplán Buran a po rozpadu SSSR a konci tohoto programu už na ni nebyly prostředky.

Letadlo, jehož jméno ukrajinsky znamená sen, vzniklo na základě menšího, jinak ale také pořádně velkého Antonovu An-124 Ruslan. Mrija tak budí svými parametry zaslouženou pozornost všude, kde se objeví. Na délku má 84 metrů a rozpětí křídel činí 88,4 metru. Samotný letoun váží 250 tun a jeho maximální vzletová hmotnost, tedy včetně nákladu a paliva, činí dokonce 640 tun. Plně naložený uletí An-225 kolem 4500 kilometrů, prázdný více než třikrát tolik.

Po svém prvním zkušebním letu sloužil obří Antonov hlavně k převozům Buranu, s vesmírným korábem připevněným na zádech provedl celkem 14 letů. Při jednom z nich zavítala v červnu 1989 tato pozoruhodná dvojice i do Prahy, ovšem neplánovaně. Při návratu z pařížské letecké přehlídky se totiž stroji rozbil hydraulický systém a Mrija musela nouzově přistát. Posádka se přitom řádně zapotila, její mohutný podvozek totiž musela vysunout i za použití ručních čerpadel.

Počátkem 90. let byl ovšem program letů původně sovětských raketoplánů kvůli finanční náročnosti ukončen a nad budoucností obřího Antonova tak zavládly otazníky. Jediný funkční exemplář skončil odstavený na letišti v Gostomelu, kde postupně chátral.

Situace se změnila po roce 2000, kdy odstavený An-225 prošel rozsáhlou modernizací. Od té doby slouží jako komerční letoun, který ukrajinská společnost Antonov Airlines pronajímá k vzdušné přepravě nadměrných nákladů.