Andula znovu ožívá. Ruská firma začne vyrábět nástupce dvouplošníku An-2

TVS-2DTS

TVS-2DTS Zdroj: Russian Helicopters

Parašutisté tlačí svůj výsadkový stroj Antonov AN-2
Jednomotorový dvouplošník Antonov An-2 v českých barvách
Jednomotorový dvouplošník Antonov An-2
Jednomotorový dvouplošník Antonov An-2
Jednomotorový dvouplošník Antonov An-2
7
Fotogalerie

Jedno z nejúspěšnějších letadel vůbec, ruský dvouplošník Antonov An-2 se dočká výroby nástupce. Státní korporace Rostec zahájila přípravu výroby letounu s označením TVS-2DTS, který z legendární „Anduly“ vychází a má ji nahradit na regionálních tratích. Letadlo má za sebou první testovací let.

Zahájení výroby zajistila jakutská letecká společnost Polar Airlines, která si objednala celkem 200 strojů, k jejichž dodání má dojít mezi lety 2021-2025. Obsluhovat bude kromě místních letišť také odlehlé sibiřské oblasti. Výhodou stroje je, že k přistání ani vzletu nepotřebuje žádné zázemí ani zpevněnou ranvej. V současnosti probíhá modernizace leteckého závodu v Ulan-Ude, kde bude výroba probíhat. Přípravy mají být hotové příští rok.

Změn oproti předchozímu modelu An-2 je hned několik. Nejviditelnějším rozdílem je tvar křídla, které je nově vyrobené z uhlíkových kompozitů. Nové materiály by měly být použity také na draku letadla. K pohonu bude sloužit turbovrtulový motor, jež pravděpodobně dodá Honeywell. Změnou prošla také vrtule, která bude nově pětilistá. Úplně nová bude avionika, který umožní let za zhoršených podmínek nebo v noci.

Podle společnosti Suchoj, která se na vývoji také podílí, by měly změny zvýšit cestovní rychlost letadla o 50 procent, tedy přibližně na 350 kilometrů za hodinu. Dolet má podle některých informací dosáhnout až 4500 kilometrů, počet pasažérů ve stroji by měl být shodný s předchůdcem, tedy 12.

Původní Antonov An-2 se vyráběl mezi lety 1947 a 2001, v rámci licencí v některých zemí i déle. Celkem se vyrobilo více než 18 tisíc kusů An-2, téměř dvakrát víc než třeba Boeingů 737. Kromě přepravy pasažérů se Anduly používají v armádách, pro zemědělské účely, k hašení požárů nebo k dopravě parašutistů.