Boeing do letadel montoval díly, které selhaly při kontrole kvality, tvrdí whistleblower

Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně

Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně Zdroj: Boeing

Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně
Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně
Závod Boeingu North Charleston v Jižní Karolíně
Dreamliner na letišti v Budapešti
Dreamliner na letišti v Budapešti
8
Fotogalerie

Pokud na palubě Boeingu 787 Dreamliner dojde k náhlé ztrátě tlaku, cestující se mohou ocitnout bez kyslíku. Tvrdí to bývalý kontrolor kvality v továrně Boeingu v Jižní Karolíně, podle nějž je systém nouzové dodávky kyslíku náchylný k poruchám. Whistleblower pro BBC také uvedl, že do některých letounů byly nainstalovány díly, které „kvalitáři“ předtím vyřadili jako zmetky. Boeing nařčení odmítá.

Až čtvrtina kyslíkových systémů v dreamlinerech může být vadná a v případě potřeby selže, tvrdí bývalý kontrolní inženýr Boeingu John Barnett. Všudypřítomný tlak na zrychlení výroby vedl ke snížení bezpečnostních standardů, říká kontrolor, který sedm let do roku 2017 prověřoval kvalitu montáže dreamlinerů v závodě v Jižní Karolíně.

V roce 2016 Barnett náhodně zjistil při likvidaci poškozeného kyslíkové systému, že některé tlakové lahve zůstaly naplněné i poté, co měly na pokyn řídicí jednotky vypustit svůj obsah. Barnett nařídil provést sérii testů dalších kyslíkových systému připravených k montáži do nových letadel. Ze 300 zkoušených jednotek jich selhalo 75. Informoval své nadřízené, ti ale prý o chybě nechtěli slyšet. Obrátil se proto na amerického regulátora FAA, který odpověděl, že nemůže zasáhnout, protože jej Boeing informoval, že o chybě ví a situaci řeší.

Boeing nyní tvrdí, že šlo o jednorázové pochybění dodavatele. „Každý kyslíkový systém je před dodáním opakovaně testován,“ uvedla společnost pro BBC.

Podle Barnetta nejde o jediné pochybení, na které narazil. Boeing prý porušil vlastní firemní předpisy, když se mu „ztratily“ desítky komponentů, které kontroloři kvality vyřadily jako vadné. Vyšetřování vedené FAA ukázalo, že v 53 případech Boeing nedokázal doložit, co se stalo s vadným dílem, jehož likvidace měla být zdokumentována.

Bývalý kontrolor kvality má o osudu některých ztracených komponentů jasno. Dělníci je podle něj vytáhli z přepravek na odpad a namontovali do letadel, aby ušetřili čas. Barnett podle svých slov zdokumentoval přinejmenším jeden případ, kdy o podobném podvodu věděl i výše postavený manažer.

Barnett se nyní s Boeingem soudí. Tvrdí, že aféra poškodila jeho kariéru a nakonec způsobila jeho odchod ze společnosti v roce 2017. Boeing kontruje, že Barnett ukončení kariéry v Boeingu dlouhodobě plánoval a rozhodl se k němu dobrovolně.

Nejde přitom o první případ, kdy dochází ke zpochybnění kvality letadel opouštějících brány továrny Boeingu v Jižní Karolíně. V létě na veřejnost unikly výsledky interního průzkumu Boeingu mezi aerolinkami, které si v něm stěžují na množství výrobních vad dreamlinerů z tohoto závodu.