Špatně utažené šrouby, chybějící díly. Aerolinky si stěžují na kvalitu výroby dreamlinerů

Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně

Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně Zdroj: Boeing

Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně
Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně
Závod Boeingu North Charleston v Jižní Karolíně
Při červnovém předání letounu, který nesl speciální zbarvení u příležitosti stého výročí dopravce, KLM zaznamenala řadu závad.
Při červnovém předání letounu, který nesl speciální zbarvení u příležitosti stého výročí dopravce, KLM zaznamenala řadu závad.
17
Fotogalerie

Boeingy 787 Dreamliner, které vznikají v závodu v Jižní Karolíně, jsou v mnoha případech špatně smontované. Ukázal to interní průzkum výrobce mezi zákazníky, ze kterého cituje deník The Post and Courier. Aerolinky si stěžují na „nepřijatelné“ výrobní vady. Analytici situaci vysvětlují snahou Boeingu ušetřit a zrychlit produkci.

Stížnosti jsou součástí průzkumu, který zákazníci vyplňují po každém převzetí nového Dreamlineru v továrně ve městě North Charleston v Jižní Karolíně. Americký deník nemá k dispozici kompletní šetření, ale jen část dokumentů. Odběratelé ohodnotili svou zkušenost průměrnou známkou 3,5 z pěti bodu, výsledky předchozích šetření nejsou známé.

Asi nejkritičtěji se v průzkumu vyjadřují nizozemské aerolinky KLM. Ty upozorňují, že kontrola kvality v továrně je „hluboko pod přijatelným standardem“.

Při červnovém předání letounu, který nesl speciální zbarvení u příležitosti stého výročí dopravce, KLM zaznamenala uvolněné sedačky, chybějící nebo špatně nasazené závlačky, nedotažené matice, nedostatečně zajištěnou svorku na palivovém vedení a v letadle dokonce chybělo několik blíže neupřesněných dílů.

„Máme vážné pochybnosti o kvalitě a schopnosti Boeingu dodat letadla na čas,“ uvedla společnost.

Zástupci aerolinek Etihad si postěžovali, že letadla během tří posledních předávek potřebovala dodatečné úpravy poté, co opustila výrobní linku. Kvůli tomu nebylo ani jedno letadlo předáno v plánovaném termínu. Singapore Airlines reklamovaly poškrábané okno v kokpitu, které muselo být vyměněno, a několik chybějících komponentů.

„Ve srovnání s předchozími dodávkami 787 můžeme tentokrát jen stěží mluvit o hladce probíhajícím předání,“ uvedly aerolinky v dotazníku.

Podle American Airlines spočívá příčina množících se chyb při montáží v tom, že se vedení závodu rozhodlo zrušit druhou kontrolu kvality, aby urychlilo tempo výroby. Paradoxně problém, který není zachycen přímo na výrobní lince, a nutnost dodatečných úprav pak vedou k opožděnému předání letadla zákazníkovi.

Jak pro The Post and Courier uvedl analytik společnosti Teal Group Richard Aboulafia, „míra kritiky ze strany KLM rozhodně není obvyklá, a je to rozhodně záležitost, na kterou se Boeing musí rychle zaměřit, obzvláště s ohledem na další personální a regulatorní problémy v továrně“, řekl.

O zřejmých personálních potížích se ve svém dotazníku zmínily i KLM. „Hodně zaměstnanců Boeingu má příliš mnoho přesčasů. Podle našeho názoru se to odráží na kvalitě a neschopnosti dodržovat termíny,“ uvedly aerolinky.

Kde se rodí Boeingy

  • Závod Everett (stát Washington): Boeing 747, 767, 777, 787
  • Závod Renton (stát Washington): Boeing 737
  • Závod Charleston (stát Jižní Karolína): Boeing 787

Scott Hamilton, analytik serveru Leeham News, dal problémy s kvalitou v Jižní Karolíně do souvislosti s úspornými opatřeními, která zavedl bývalý šéf závodu Jim McNerney a pokračuje v nich i jeho nástupce Dennis Muilenburg. „Mám dojem, že ve jménu hodnoty pro akcionáře silně osekali náklady, a toto snižování nákladů zašlo příliš daleko,“ napsal.

O problémech s kvalitou montáže v North Charlestonu unikají informace do médií už několik měsíců. Výstupní kontrola například nedávno odhalila v ocasní sekci Dreamlineru čtyři zapomenuté svítilny, už dříve se objevila zpráva o zapomenutém žebříku v jiném letadle. Další letoun měl mít uvolněné šrouby připevňující výškové kormidlo k trupu letadla, špatně připevněné díly jednoho z motorů a v letadle inspektoři kvality našli také zapomenutý sáček se šrouby.

Prohlédněte si fotogalerii:

Ve svém rozsáhlém dubnovém reportu napsal deník The New York Times, že v továrně v North Charlestonu panuje přesvědčení, že „rychlost má přednost před bezpečností“, a předložil důkazy o nekvalitní montáži i nedostatečné výstupní kontrole. V reakci na zprávu ministerstvo spravedlnosti USA v červnu rozšířilo vyšetřování příčin nedávných katastrof letounů 737 MAX o situaci v továrně vyrábějící Dreamlinery v Jižní Karolíně. Vyšetřovatelé si už předvolali několik jejích zaměstnanců.