Boeing doporučil odstavit letadla 737 MAX po celém světě. Aerolinky se hlásí o odškodné | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

Boeing doporučil odstavit letadla 737 MAX po celém světě. Aerolinky se hlásí o odškodné

ČTK

Americká společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu veškerá letadla generace Boeing MAX. Analytici podle televize CNN odhadují, že v případě tříměsíční výluky provozu to může firmu stát až pět miliard dolarů (113 miliard korun). O odškodné se již přihlásily aerolinky Norwegian Airlines.

„Boeing má nadále plnou důvěru v bezpečnost 737 MAX. Ale po konzultaci s americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA), americkým Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě (NTSB) a leteckými úřady a zákazníky z celého světa se Boeing rozhodl, z přemíry opatrnosti a snahy znovu přesvědčit leteckou veřejnost o bezpečnosti stroje, doporučit FAA dočasně odstavit z provozu celosvětovou letku 371 letadel 737 MAX,“ uvedl Boeing v prohlášení.

Boeing 737 MAX je čtvrtou generací úzkotrupého letounu Boeing 737 a vedle typu MAX 8, který se ve službě etiopské společnosti Ethiopian Airlines v neděli zřítil, zahrnuje typy MAX 7, MAX 9, MAX 10 a MAX 200.

Po nedělní nehodě, při které zahynulo všech 157 lidí na palubě, postupně letecké společnosti i státy vyloučily stroje MAX 8 i jiné typy této generace z provozu. Jako poslední tak učinily Spojené státy s Panamou.

Nucené odstavení zřejmě Boeing přijde na miliardy dolarů. Podle CNN dokáže společnost ztrátu ustát, neboť jen v loňském roce vykázala zisk 10,6 miliardy dolarů (240 miliard dolarů).

Lze očekávat, že největší podíl v nákladech na odstávku provozu bude odškodnění leteckých společností. Již ve středu se ozvaly aerolinky Norwegian Airlines s tím, že účet za nemožnost provozovat svých 18 letadel 737 MAX pošlou společnosti Boeing.

Není to poprvé, co společnost Boeing odstavila všechny své provozované letouny z provozu. V roce 2013 stejné rozhodnutí učinila v případě strojů 787 Dreamliner. Reagovala tím na problémy s bateriemi, které se mohly vznítit. V té době bylo v provozu asi 50 těchto letadel a Boeing tvrdil, že kvůli tomu měl jen minimální škody. Zatímco společnost tehdy hledala řešení problému, další letouny nadále vyráběla.

Společnost Ethiopian Airlines vyjednává o nákupu airbusů

Etiopská letecké společnost Ethiopian Airlines jedná s evropským výrobcem letadel Airbus o obnově svého letadlového parku. S odvoláním na úřad francouzského prezidenta Emmanuela Macrona o tom informovala agentura Reuters. Společnosti Ethiopian Airlines patřil Boeing 737 MAX 8, který se v neděli z dosud nezjištěných příčin krátce po startu zřítil se 157 lidmi na palubě. Nehodu nikdo z nich nepřežil.

Macron, který přijel do Keni na summit o klimatu, hovořil o možném kontraktu mezi Etiopií a společností Airbus s etiopským premiérem Abiyem Ahmedem.

Tragickou nedělní nehodu nyní etiopské úřady vyšetřují. Havarovaný boeing mohl mít podle prvních poznatků podobné problémy jako stroj téhož typu, který loni spadl v Indonésii. Společnost Boeing doporučila zastavit provoz boeingů typu MAX, dokud se příčina neobjasní. V celém světě se to týká 371 letadel.

Etiopie již zaslala záznamníky o letu k analýze do Paříže. Ethiopian Airlines provozuje nyní devět airbusů, většinu jeho letadlového parku ale tvoří boeingy. Typ MAX 8, který spadl v neděli, je zastoupen čtyřmi stroji, dalších 25 jich společnost objednala.

Airbus a Boeing jsou největší výrobci civilních letadel. Airbus má sídlo ve francouzském Toulouse, Boeing v americkém Chicagu.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!