Boeing doporučil odstavit letadla 737 MAX po celém světě. Aerolinky se hlásí o odškodné | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Boeing doporučil odstavit letadla 737 MAX po celém světě. Aerolinky se hlásí o odškodné

ČTK

Americká společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu veškerá letadla generace Boeing MAX. Analytici podle televize CNN odhadují, že v případě tříměsíční výluky provozu to může firmu stát až pět miliard dolarů (113 miliard korun). O odškodné se již přihlásily aerolinky Norwegian Airlines.

„Boeing má nadále plnou důvěru v bezpečnost 737 MAX. Ale po konzultaci s americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA), americkým Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě (NTSB) a leteckými úřady a zákazníky z celého světa se Boeing rozhodl, z přemíry opatrnosti a snahy znovu přesvědčit leteckou veřejnost o bezpečnosti stroje, doporučit FAA dočasně odstavit z provozu celosvětovou letku 371 letadel 737 MAX,“ uvedl Boeing v prohlášení.

Boeing 737 MAX je čtvrtou generací úzkotrupého letounu Boeing 737 a vedle typu MAX 8, který se ve službě etiopské společnosti Ethiopian Airlines v neděli zřítil, zahrnuje typy MAX 7, MAX 9, MAX 10 a MAX 200.

Po nedělní nehodě, při které zahynulo všech 157 lidí na palubě, postupně letecké společnosti i státy vyloučily stroje MAX 8 i jiné typy této generace z provozu. Jako poslední tak učinily Spojené státy s Panamou.

Akcie Boeingu zažily největší propad od útoků z 11. září

Nucené odstavení zřejmě Boeing přijde na miliardy dolarů. Podle CNN dokáže společnost ztrátu ustát, neboť jen v loňském roce vykázala zisk 10,6 miliardy dolarů (240 miliard dolarů).

Lze očekávat, že největší podíl v nákladech na odstávku provozu bude odškodnění leteckých společností. Již ve středu se ozvaly aerolinky Norwegian Airlines s tím, že účet za nemožnost provozovat svých 18 letadel 737 MAX pošlou společnosti Boeing.

Není to poprvé, co společnost Boeing odstavila všechny své provozované letouny z provozu. V roce 2013 stejné rozhodnutí učinila v případě strojů 787 Dreamliner. Reagovala tím na problémy s bateriemi, které se mohly vznítit. V té době bylo v provozu asi 50 těchto letadel a Boeing tvrdil, že kvůli tomu měl jen minimální škody. Zatímco společnost tehdy hledala řešení problému, další letouny nadále vyráběla.

Společnost Ethiopian Airlines vyjednává o nákupu airbusů

Etiopská letecké společnost Ethiopian Airlines jedná s evropským výrobcem letadel Airbus o obnově svého letadlového parku. S odvoláním na úřad francouzského prezidenta Emmanuela Macrona o tom informovala agentura Reuters. Společnosti Ethiopian Airlines patřil Boeing 737 MAX 8, který se v neděli z dosud nezjištěných příčin krátce po startu zřítil se 157 lidmi na palubě. Nehodu nikdo z nich nepřežil.

Macron, který přijel do Keni na summit o klimatu, hovořil o možném kontraktu mezi Etiopií a společností Airbus s etiopským premiérem Abiyem Ahmedem.

Mnohamiliardový dluh za Airbus A380 možná zaplatí němečtí daňoví poplatníci

Tragickou nedělní nehodu nyní etiopské úřady vyšetřují. Havarovaný boeing mohl mít podle prvních poznatků podobné problémy jako stroj téhož typu, který loni spadl v Indonésii. Společnost Boeing doporučila zastavit provoz boeingů typu MAX, dokud se příčina neobjasní. V celém světě se to týká 371 letadel.

Etiopie již zaslala záznamníky o letu k analýze do Paříže. Ethiopian Airlines provozuje nyní devět airbusů, většinu jeho letadlového parku ale tvoří boeingy. Typ MAX 8, který spadl v neděli, je zastoupen čtyřmi stroji, dalších 25 jich společnost objednala.

Airbus a Boeing jsou největší výrobci civilních letadel. Airbus má sídlo ve francouzském Toulouse, Boeing v americkém Chicagu.

„Dobrou noc, tři sedm nula“. Od jedné z největších leteckých záhad uplynulo pět roků

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!