Boeing se spojí s Embraerem. Spolupracovat budou i na vojenském programu s českou účastí

Představení Embraeru KC-390

Představení Embraeru KC-390 Zdroj: Ministerstvo obrany Brazilie

Embraer E195 E2, letadlo, které je pro Boeing z nabídky brazilského výrobce nejatraktivnější
Embraer E195 E2, letadlo, které je pro Boeing z nabídky brazilského výrobce nejatraktivnější
Embraer Phenom 100
Embraer Legacy 650
Embraer Phenom 300
13
Fotogalerie

Americký letecký gigant Boeing získá podíl 80 procent v divizi dopravních letadel brazilského výrobce Embraer. Boeing zároveň s Embraerem vytvoří společný podnik pro program vojenského letounu KC-390, jehož významným dodavatelem je české Aero Vodochody. Transakce podléhá souhlasu brazilské vlády.

Boeing za čtyřpětinový podíl zaplatí 4,2 miliardy dolarů, oznámily firmy. To celý Embraer ohodnocuje na 5,26 miliardy dolarů, o 11 procent více než v létě, kdy Boeing a Embraer dosáhli předběžné dohody o partnerství. Boeing počítá s tím, že výroba letadel bude pokračovat v Brazílii a v čele Embraeru zůstanou místní manažeři.

Američané následují příklad svého evropského rivala Airbus, který ovládl výrobní program CSeries kanadské společnosti Bombardier a přejmenoval jej na Airbus A220. Firma tak doplnila svou nabídku o moderní letoun rozšiřující portfolio firmy o menší letadlo. Stejně tak Boeing vstupem do Embraeru získá do svého portfolia proudové letouny pro regionální tratě.

Brazilský stát si podle dohody podrží kontrolu nad vojenskou divizí Embraeru. I v této oblasti ale budou Brazilci spolupracovat s Boeingem – vytvoří společný podnik pro program vojenského transportního letounu KC-390, Embraer si v něm podrží těsnou většinu 51 procent.

Embraer má s KC-390 ambiciózní plán nahradit stárnoucí flotily vojenských transportních letadel po celém světě. To se mu ale zatím nedaří. Přestože řada státu včetně České republiky už během vývoje KC-390 vyjádřila o projekt zájem, jedinou závaznou objednávku na 28 strojů dosud podala brazilská armáda.

Embraer doufá, že Boeing mu pomůže získat další zájemce. „Předpokládáme, že toto nové joint venture nám otevře nové významné trhy, se kterými jsme dosud nepočítali,“ uvedl již dříve pro magazín FlightGlobal finanční ředitel Embraeru Nelson Salgado.

Na vývoji a výrobě letounu KC-390 se podílí i české Aero Vodochody. Společnost do Brazílie dodává náběžné hrany křídel, všechny dveře, rampy a zadní část trupu. K aktuální dohodě mezi Embraerem a Boeingem se představitelé Aera nechtěli vyjadřovat.