Česko doveze rekordně málo ropy, kvůli haváriím v rafineriích se dovážela hotová paliva

Unipetrol

Unipetrol Zdroj: unipetrol.cz

I přes problémy kvůli poklesu ceny ropy a nižšímuprodeji petrochemických produktů kvůli nehodě na etylenové jednotce vytvořila společnost Unipetrol zisk zhruba tři miliardy korun; tržby dosáhly 38,2 miliardy korun.
Unipetrol,ropa
Unipetrol
Litvínovský Unipetrol
Centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi
8
Fotogalerie

Kvůli nuceným odstávkám rafinerií se do Česka v letošním roce doveze rekordně málo ropy. Státní provozovatel ropovodů Družba a IKL, společnost MERO, odhaduje, že by ropovody mělo letos protéct zhruba 5,3 milionu tun ropy. To je nejmenší objem za posledních šestnáct let. Loni rafinerie dovezly 7,22 milionu tun.

Propočty MERO potvrzuje i dosavadní výkon kralupské a litvínovské rafinerie, které patří skupině Unipetrol. „Během prvních tří čtvrtletí jsme zpracovali necelých 3,5 milionu tun ropy. Ve čtvrtém čtvrtletí počítáme s maximálním vytížením kapacity v obou rafineriích,“ uvedl mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda. Pokud by obě rafinerie jely naplno, za poslední tři měsíce by zvládly zpracovat dva miliony tun ropy.

Litvínovská rafinerie pracovala na omezený výkon od loňského srpna, kdy požár zničil část etylenové jednotky. Její provoz Unipetrol obnovil až v říjnu. Kralupská rafinerie stála kvůli havárii od poloviny května do 10. října. Ve třetím čtvrtletí Unipetrol ohlásil, že rafinerie pracují jen na 48 procent kapacity. Za prvních devět měsíců firmě meziročně spadly tržby o 29 procent. Benzin a naftu pro své zákazníky musela kupovat v zahraničí.

Pro MERO bude nižší objem přepravené ropy znamenat pokles tržeb. „Zatím dopad do hospodaření vyčíslený nemáme. Bude vidět až na konci roku při sestavení účetní závěrky,“ vysvětlil místopředseda představenstva MERO Otakar Krejsa. Loni firma za přepravu ropy utržila 1,47 miliardy korun. Pokud by inkasovala za tunu stejně jako loni, spadly by letos tržby pod miliardu. MERO přitom na začátku roku podepsalo novou smlouvu o přepravních tarifech, aniž zveřejnilo její podrobnosti.

Samotný Unipetrol musel kvůli výpadku v Kralupech rychle vyřešit, co udělá s ropou, která už tou dobou byla v ropovodu IKL na cestě do Česka. Přeprava ropy se závazně objednává na IKL na tři měsíce dopředu. Pro Kralupy, jež jedou na plný výkon, to představuje 800 tisíc tun ropy. Cesta suroviny od naložení tankeru až do rafinerie zpravidla trvá čtyři až šest týdnů. „Byli jsme schopni poměrně rychle přerušit dodávky ropy do rafinerie v Kralupech. Pro nasmlouvanou ropu jsme využili vlastní skladovací kapacity, stejně jako zásobníky MERO a také Státních hmotných rezerv. V rámci Státních hmotných rezerv jsme si pronajali kapacitu na sto tisíc tun ropy,“ sdělil Duda.

Dovoz ropy do ČeskaDovoz ropy do Česka|E15