Chipsy a oříšky letí. Lidé za ně utratí čtyři miliardy ročně | E15.cz

Chipsy a oříšky letí. Lidé za ně utratí čtyři miliardy ročně

Dušan Kütner

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Každý obyvatel Česka snědl za poslední rok zhruba kilogram chipsů. Spotřeba tak meziročně stoupla o jedenáct procent. A daří se i dalším slaným pochoutkám.

Češi opět přišli na chuť chipsům, brambůrkům a dalším obdobným výrobkům. Podle agentury Nielsen od loňského listopadu do letošního října spořádali přes jedenáct tisíc tun chipsů. Stoupl také zájem o oříšky či tyčinky, za slané snacky lidé v posledním roce utratili 4,3 miliardy korun, meziročně o téměř pět procent více.

Spotřeba a útraty za slané pochutiny přitom do loňska stagnovaly. „Za růstem celé kategorie kromě chipsů stojí oblíbenost slaných oříšků a zdravějších alternativ, jako jsou pečené výrobky,“ uvedl konzultant společnosti Nielsen Michal Elšík. Spotřeba chipsů a brambůrků je přitom v Česku ve srovnání s evropskými zeměmi průměrná.

I proto loni zahájila ofenzivu tuzemská pobočka globálního prodejce a výrobce PepsiCo, která vyrábí nejen tradiční Pepsi–Colu, ale až polovina jejích tržeb ve světě pochází z prodejů chipsů, především značky Lay’s. 

Výsledkem je letošní meziroční růst prodejů této značky v tuzemsku o čtvrtinu. Atakuje tak letitého lídra kategorie, společnost Bohemia Chips z jihočeského Choustníka. „V některých letošních měsících jsme dosáhli i 25procentního podílu, přičemž v rámci organizovaného trhu jsme se stali jedničkou,“ uvedl generální ředitel PepsiCo ČR Josef Neumann.

„V příštím roce bychom rádi pokračovali v podobném růstu,“ dodal. Naopak značce Bohemia Chips a jejímu výrobci Intersnack se loni příliš nevedlo. Loňské konsolidované tržby Intersnacku klesly na 1,37 miliardy korun, téměř o desetinu.

Navíc se po letech zisků propadl do čisté ztráty 59 milionů korun, což je vůbec nejhorší výsledek od roku 2009, kdy společnost Intersnack pohltila menší výrobce Canto Hradec Králové a Perri Crisps & Snacks Třemošná.

„Pokles tržeb se týká především značky Bohemia, která se dostala pod tlak konkurenčních výrobků,“ uvedla mateřská nizozemská společnost Intersnack International. Pro letošek ale předpokládá obrat 1,97 miliardy korun a zisk padesát milionů korun.

Loni se naopak dařilo firmě Strážnické brambůrky Petra Hobži. Tržby zvýšila o čtrnáct procent na 160 milionů korun.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah