Dceřiná firma Škody Transportation dodá do Finska další vagony za více než miliardu

Vagony pro VR

Vagony pro VR Zdroj: čtk

Finský Transtech, dceřiná společnost Škody Transportation, dodá do Finska 20 dvoupodlažních osobních vagonů za téměř 1,4 miliardy korun. Finské dráhy využily opci kontraktu z roku 2015. Výroba začne v příštím roce, předávání od roku 2019.

"První osobní vůz byl na finské tratě nasazen už v červnu 1998 a nyní vozí cestující více než 270 těchto vozidel na všech hlavních tratích. Škoda má na náročném skandinávském trhu stále silnější zvuk. Místní zákazníci jsou s našimi výrobky spokojeni," řekl šéf představenstva Škody Transportation Tomáš Ignačák.

Podle něj to dokazuje nejen nová zakázka, ale i kontrakty na nízkopodlažní tramvaje do Helsinek za více než čtyři miliardy Kč uzavřené na konci loňského roku.

Osobní vozy, jejichž rychlost je až 200 km/hod., jsou tlakotěsné s kvalitní tepelnou izolací až do minus 35 stupňů Celsia. Tlakotěsné jsou i přechodové uličky, v důsledku čehož je pohyb mezi vagóny pohodlný a bezpečný.

Všechny vozy mají silnou hliníkovou konstrukci. "Díky komfortu a spolehlivosti se staly mezi cestujícími velmi oblíbenými. Vynikají prostorným a světlým interiérem s širokým rozsahem služeb," řekl předseda představenstva Transtechu Zdeněk Majer.

Finské státní dráhy získají 20 vozů označených jako model Ed, které jsou vybaveny 113 sedadly v obou podlažích a koncovém oddílu. Firma nabízí také model Eds pro rodiny a cestující se sníženou mobilitou a Edfs, který má navíc oddíl pro průvodčího a jídelnu.

"Finská osobní vnitrostátní železniční přeprava pokračuje ve výrazném růstu. Letos se počet přepravených zvýšil o téměř deset procent, na většině hlavních tras dokonce o 20 procent. Významnými investicemi do rozšiřování kapacit chceme umožnit další růst železniční dopravy i v budoucnosti," řekla první viceprezidentka Finských státních drah VR Maisa Romanainenová, Dnešní stav infrastruktury podle ní nedovoluje rozšiřovat nabídku služeb v denních špičkách.

Transtech s více než 500 pracovníky byl založen v roce 1985 a je to největší výrobce kolejových vozidel ve Skandinávii. Vyrábí hlavně dvoupodlažní elektrické vagony, tramvaje a strojírenské produkty.

Škoda koupila kontrolní podíl v Transtechu v srpnu 2015, šlo o její první akvizici v západní Evropě. K jeho klíčovým zakázkám patřila tehdy právě dodávka dvoupatrových tlakotěsných vagonů pro státní dráhy. Finský podnik má roční obrat přes 2,5 miliardy korun.