Elektrické vozy dominují Ženevskému autosalonu

Škoda Vision iV

Škoda Vision iV Zdroj: ČTK

Ženevský autosalón: koncept Citröen Ami One
Ženevský autosalón: koncept Citröen Ami One
Ženevský autosalón: koncept Citröen Ami One
Ženevský autosalón: Honda E Prototype
Ženevský autosalón: Aston Martin alespoň prostřednictvím konceptu oprašuje značku Lagonda
26
Fotogalerie

Fundamentální změna. Tak popsal při zahájení Ženevského autosalonu mluvčí Volkswagenu Peik von Bestenbostel proces, kterým jedna z největších automobilek světa právě prochází. Onou změnou se rozumí rostoucí význam vozů na elektrický pohon. Ten lze vypozorovat u většiny největších hráčů na trhu. „Be electrified“ zněl koneckonců v Ženevě všudypřítomný slogan koncernu, který vlastní Škodu Auto. 

Český výrobce investuje do vývoje aut na alternativní pohon téměř 52 miliard korun do roku 2022, uvedl dříve šéf firmy Bernhard Maier. Do stejného okamžiku chce společnost uvést na trh třicet nových modelů, z nichž má mít minimálně třetina elektrický pohon.

„Nástup elektromobility je v Ženevě jasně patrný. Trend se ubírá veskrze dvěma směry. Na jedné straně tu jsou elektrické modely SUV, například Škoda Vision iV nebo Audi Q4 e-tron. Na druhé straně pak městské elektromobily. Ať už ty nejmenší jako Seat Minimo nebo Citroën Ami One, které ukazují možnou budoucnost městské mobility pomocí sdílení aut, tak ty větší jako Honda E Prototype nebo Seat el-Born,” říká David Bureš, redaktor serveru Auto.cz.

Škoda do Švýcarska přivezla studii prvního čistě elektrického vozu pod názvem Vision iV. Čistě elektrický crossover má systémový výkon 225 kW a je vybaven pohonem všech kol díky dvěma zabudovaným elektromotorům - po jednom na každé nápravě. Dojezd má činit až 500 kilometrů, dobití baterie na osmdesát procent kapacity trvá půl hodiny.

„Pro Volkswagen bude v oblasti elektromobility klíčový rok 2020, kdy koncern začne prodávat své první elektrické modely na bází nově vyvinuté platformy MEB, speciálně určené pro tento druh vozidel,” naráží Bureš na vozidla Volkswagen ID a Seat el-Born.

„Následovat bude také elektrické SUV značky Škoda, které by mělo vycházet z konceptu vystaveného v Ženevě,” doplňuje Bureš. Podle něj by díky těmto modelům měl Volkswagen stáhnout náskok konkurence, která začala investovat do elektromobility dříve: například americká Tesla.

Už 89. ročník tradičního autosalonu letos nabízí přes sto světových a evropských premiér vozů, které může běžná veřejnost zhlédnout od 7. března. Řada významných hráčů však na akci i letos chybí. Například Ford, Jaguar, Hyundai či Volvo.