Norský ropný fond snížil podíl ve Volkswagenu | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Norský ropný fond snížil podíl ve Volkswagenu

Ondřej Souček

Ondřej Souček

Norský Vládní penzijní fond, známý také jako Ropný fond, prodal polovinu svých akcií v německé automobilce Volkswagen. Původní podíl ve výši 1,32 procenta v hodnotě jedné miliardy dolarů ke konci roku klesl na 0,77 procenta, píše deník Financial Times. Jak fond, tak automobilka odmítly prodej akcií komentovat. Fond si ale dlouhodobě stěžoval na fungování firmy. 

První veřejný dopis s připomínkami poslal fond automobilce už v roce 2009, kdy kritizoval spojení Volkswagenu s další automobilkou Porsche. S aférou dieselgate se tlak na vedení koncernu nadále stupňoval – akcie se totiž dostaly na pětileté dno a na původní hodnotu se dodnes nevrátily a pohybují se kolem 151 eur.

Oproti listopadu roku 2015, kdy byla automobilka kvůli aféře dieselgate v největší krizi, sice cena akcií vzrostla o polovinu, do historicky nejvyšší hodnoty jim ale stále schází celá třetina. Automobilce na burze nepomáhá ani fakt, že její vozy patří k těm nejprodávanějším.

Na okraji elektromobility. Autoland Česko hraje o miliardy a vlastní budoucnost

Největší světový státní fond, který má k dispozici více než bilion dolarů, byl podle agentury Bloomberg šest let zároveň největším nezávislým podílníkem, který ale neměl nárok na post v dozorčí radě. Mezi hlavní investory, kteří už mají místo v kontrolním orgánu firmy, patří rodinný klan Porsche-Piech, Dolní Sasko a Katar. Jejich souhrnný podíl dosahuje 90 procent.

Koncern Volkswagen se po aféře dielgate rozhodl vsadit všechny karty na elektromobilitu. V příštích pěti letech se proto do technologie chystá investovat zhruba 30 miliard eur, tedy necelých 800 miliard korun. První elektrovozy nové generace chce představit už letos. Novinka Volkswagen Neo by podle dřívějších informací měla stát stejně jako naftový Volkswagen Golf.

Závislost na levných Středoevropanech děsí německý průmysl, píší FT
Komentář Vladimíra Pikory: Automobilky nezavírají britské továrny kvůli brexitu
Český autoprůmysl čeká pád z vrcholu. Odvětví projde změnami, které nemusí všichni přežít

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!