Fiat má o propojení s Volkswagenem nulový zájem, říká šéf Marchionne

Mezinárodní autosalon v Ženevě 2017.

Mezinárodní autosalon v Ženevě 2017. Zdroj: Michal Nosek

Je si jistý. Architekt vize sedmé největší automobilky světa Sergio Marchionne je přesvědčen, že potřebnoudvoutřetinovou většinu na valné hromadě získá
Italská automobilka Fiat předpokládá, že společně s americkým Chryslerem zvýší do roku 2014 prodej na téměř šest milionů vozů z předpokládaných 4,2 milionu v letošním roce. Uvedl to šéf obou podniků Sergio Marchionne.
Šéf Fiatu Sergio Marchionne
Prezident Volkswagenu Matthias Müller představil v předvečer autosalonu v Ženevě auto, které nepotřebuje řidiče, a volant dokonce ani nemá.
Koncept nového automobilu Volkswagenu. Sedric nemá volant ani pedály, ovládá se hlasem.
8
Fotogalerie

Ještě v průběhu tohoto týdne se na evropském automobilovém trhu intenzivně debatovalo o možném spojení dalších dvou významných koncernů, Volkswagenu a Fiat Chrysler. Podle posledních indicií jsou však veškerá jednání na bodu mrazu a minimálně v následujících měsících k akvizici nedojde. 

Ještě v průběhu středy generální ředitel koncernu Volkswagen Matthias Müller nevyloučil případná jednání s Fiatem. Reagoval tak na prohlášení Sergia Marchionneho, šéfa italského koncernu. Ten na ženevském autosalonu oznámil, že by po akvizici Opelu francouzským PSA mohlo dojít ke spojení VW a Fiatu.

Podle Marchionneho však došlo ke špatnému výkladu jeho slov. „Pouze jsem řekl, že pokud evropskou jedničku ohrozí spojení jiných automobilek (propojení PSA a Opelu, pozn. red.), bylo by logické, aby se daná firma na vrcholu snažila znovu osamostatnit,“ uvedl pro ANE ve středu Marchionne. Podle něj je Fiat jediným možným partnerem na evropském trhu, který by Volkswagenu dával smysl. Sám Marchionne však o rozšíření spolupráce v současnosti nestojí. „Matthiasovi nezavolám, nemám o to zájem,“ řekl ředitel Fiatu směrem ke svému protějšku z Volkswagenu.

Absenci kontaktu mezi oběma šéfy zmínil již den předtím sám Müller, kterému vadilo především to, že případnou spolupráci ředitel Fiatu řešil s médii, ne přímo s vedením Volkswagenu. A to i přesto, že Marchionne dlouhou dobu o propojení s konkurencí mluvil. Hlavním důvodem podle něj bylo snížení nákladů na výzkum a vývoj, či případné slevy při nákupu většího množství totožných dílů pro sdílené platformy.

Koncern Fiat Chrysler vzniknul před dvěma lety, kdy italský výrobce za necelých pět miliard dolarů koupil americkou automobilku, jež byla také kvůli finanční krizi v problémech. V současnosti se chce koncern soustředit především na značku Jeep a její vozy SUV, značné finanční prostředky investuje také do znovuzrození Alfy Romeo. Ta má soupeřit s prémiovými německými značkami.