Frankfurtská burza: Riziko bankrotu Volkswagenu vyskočilo na 20 procent

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: CTK

Konkurzní pravděpodobnost Volkswagenu v horizontu pěti let podle údajů z frankfurtské burzy vyskočila na dvacet procent. Důvodem je hlavně nárůst nákladů na pojištění dluhopisů německého koncernu způsobený skandálem s obcházením emisních testů.

Finanční trhy berou skandál Volkswagenu hodně vážně a spekulují o tom, zda pro německého automobilového giganta nemůže znamenat existenční problém. Investoři se obávají o platební schopnost koncernu, kterému jenom ve Spojených státech hrozí pokuta ve výši 18 miliard eur.

Konečná hodnota pokut a dalších dodatečných nákladů není známá. Zároveň má Volkswagen do tří let splatit většinu ze svých půjček ve výši 68 miliard eur. I když má Volkswagen podle odhadů finanční rezervy 20,6 až 27,7 miliard eur, náklady na pojištění proti nesplacení dluhopisu rostou – ještě minulé pondělí byly na úrovni 75 bazických bodů, dnes jsou na 282. Investoři jsou vůči Volkswagenu nejskeptičtější od roku 2009, píše deník Welt.

Náklady na pojištění dluhopisů Volkswagenu

Náklady na pojištění dluhopisůNáklady na pojištění dluhopisů|Boursorama

Výnosy dluhopisů Volkswagenu se splatností v roce 2029 se dostaly na tři procenta. Ještě před nedávnem přitom dosahovaly jen jednoho procenta – náklady na financování se tak ztrojnásobily, uvádí server N-24.

Prudký nárůst nedůvěry

Frankfurtská burza odhaduje riziko platební neschopnosti Volkswagenu v příštích pěti letech na 20 procent. Před aférou s emisemi to přitom bylo jenom šest. Další signál nejistoty ohledně budoucnosti Volkswagenu vyslala i Evropská centrální banka, která podle informací deníku Welt přestala dluhopisy německého koncernu vykupovat.

Analytici se obávají, že se nedůvěra vůči Volkswagenu rozšíří i na další velké německé firmy. „Investoři budou podobně přistupovat k dalším společnostem, které prodávají auta s dieselovými motory, stejně jako k jejich dodavatelům,“ řekl deníku Welt hlavní investiční referent společnosti AXA Investment Managers. „Co vypadá na první pohled jako problém konkrétního podniku, se může vyvinout v širší problém splácení.“

Obavy o víkendu posílil i šéf německé centrální banky Jens Weidmann. „Aféra Volkswagenu by mohla otřást důvěrou ve značku Made in Germany,“ uvedl Weidmann.

V posledních dvou týdnech vyskočila o sedm procent i pravděpodobnost konkurzu ocelářského a technologického podniku ThyssenKrupp na 22 procent. U energetické společnosti RWE se tato hodnota zdvojnásobila na 13 procent. „Poškození dobrého reputace bude americké investory nějakou dobu od nákupu dluhopisů německých firem odrazovat,“ myslí si analytik Commerzbank Andreas Hürkamp.

Situace se projevuje i u úvěrových agentur. Agentury Fitch a Standard & Poors hrozí Volkswagenu snížením ratingu o jeden stupeň. Moody zatím rating potvrdil, připsal ale německému koncernu negativní vyhlídku.