Gigafactory v Česku: Volkswagen zkoumá bývalé armádní letiště. Sonduje, kolik stát přispěje

Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů

Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů
Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů
Aviatický klub
Aviatický klub
Aviatický klub
49
Fotogalerie

Automobilky budou v Evropě vyrábět čím dál méně vozů se spalovacími motory, které mají nahradit elektromobily. Klíčoví hráči proto už nyní chystají výstavbu továren na baterie. Některé z nich by mohly vzniknout i v Česku. Jak vypadá lokalita u Plzně, kterou si vytipoval Volkswagen? Jakým překážkám by investor s rozpočtem až 122 miliard korun čelil? A přinesla by takzvaná „gigafactory“ výrobu s vyšší přidanou hodnotou?

Boj o „gigafactory“ vrcholí. Volkswagen sonduje, kolika desítkami miliard mu Česko přispěje

Souboj Česka s Maďarskem, Polskem a se Slovenskem o přilákání jedné z největších investic posledních let ve střední Evropě jde do finále. Právě v těchto dnech vedení koncernu Volkswagen zjišťuje a porovnává, ve které z až pěti lokalit ve zmíněných státech by se mu nejvíce vyplatilo továrnu na výrobu baterií do elektromobilů postavit.

Armádní ruiny v mokřinách a funkční ranvej. Tady by mohl Volkswagen postavit gigafactory

„Kolikrát musím opakovat přistání, protože na dráze postávají daňkové,“ popisuje zážitky od kniplu Luděk Kraus, pilot a spoluvlastník Aviatického klubu. Na bývalém armádním, avšak stále využívaném letišti v Líních u Plzně je letecká škola v nájmu obdobně jako desítky dalších firem. Daňci i firmy se nicméně budou muset dost možná klidit, neboť na 340hektarové lukrativní ploše zvažuje výstavbu koncern Volkswagen. Jak vypadá území, na němž by mohla vzniknout továrna na baterie do elektromobilů čili gigafactory, jsme se vydali podívat osobně.

Tesla Giga Berlin

Video placeholde
• Tesla

Co čeká Česko s ústupem spalovacích motorů a nástupem elektromobilů? Vynutí si současné krize propouštění v tuzemských firmách? Poslechněte si aktuální podcast s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy Radkem Špicarem:

Gigafactory ve zkostnatělém Česku má být pro Volkswagen až poslední volbou

V souboji o přilákání investice koncernu Volkswagen (VW) v objemu až pěti miliard eur (122 miliard korun) Česko zaostává. Automobilový kolos v současné době zvažuje, že by jednu z plánovaných továren na baterie do elektromobilů, takzvanou gigafactory, postavil buď v Česku, Maďarsku, Polsku či na Slovensku.

Území bývalého armádního letiště v Líních u Plzně má však v konkurenci zahraničních lokalit v uvedených státech jen velmi nízké šance. Deníku E15 to sdělil hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták (Piráti) s odkazem na jednání se zástupci koncernu VW. Tiskové oddělení koncernu na dotaz deníku E15 sdělilo, že VW porovnává vytipované lokality dle asi jedné stovky různých kritérií a že definitivní rozhodnutí zatím neučinil.

Zázemí pro gigafactory a její lidi neutáhneme, varují obce. Stát to platí, odpovídá ministerstvo

Oznámení lídrů Plzeňského kraje o tom, že koncern Volkswagen zvažuje stavbu velké továrny na baterie do elektromobilů v areálu bývalého armádního letiště v Líních u Plzně, vzbudilo velký rozruch v dotčených obcích. Přestože německý automobilový kolos zatím nerozhodl, zda bude do své středoevropské „gigafactory“ investovat ve zmíněné české lokalitě, anebo v Maďarsku, Polsku či na Slovensku, obce, kterých by se vznik továrny dotkl, již kladou požadavky, jimiž podmiňují případnou spolupráci na projektu.

Podívejte se, jak vypadá lokalita, kde by mohl Volkswagen stavět: