Gigafactory ve zkostnatělém Česku má být pro Volkswagen až poslední volbou

Obec Líně

Obec Líně Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů
Obec Líně
Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů
Aviatický klub na letišti v Líních
Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně, kde chce Volkswagen postavit továrnu na baterie do elektromobilů
7
Fotogalerie

V souboji o přilákání investice koncernu Volkswagen (VW) v objemu až pěti miliard eur (122 miliard korun) Česko zaostává. Automobilový kolos v současné době zvažuje, že by jednu z plánovaných továren na baterie do elektromobilů, takzvanou gigafactory, postavil buď v Česku, Maďarsku, Polsku či na Slovensku. Území bývalého armádního letiště v Líních u Plzně má však v konkurenci zahraničních lokalit v uvedených státech jen velmi nízké šance. Deníku E15 to sdělil hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták (Piráti) s odkazem na jednání se zástupci koncernu VW. Tiskové oddělení koncernu na dotaz deníku E15 sdělilo, že VW porovnává vytipované lokality dle asi jedné stovky různých kritérií a že definitivní rozhodnutí zatím neučinil.

Navzdory řadě strategických výhod včetně geografické blízkosti Německa má nyní Česko k získání masivní investice dál než trio konkurenčních států. Jedním z důvodů je i „rychlost“, jakou se v tuzemsku staví. Česko totiž dle různých žebříčků patří dlouhodobě k nejhorším státům světa co do tempa povolování staveb.

„Náš největší nepřítel je rychlost legislativy v rámci stavebního zákona. Volkswagen chce začít stavět relativně rychle, tedy v řádu jednotek let, a vyrábět v roce 2027. Riziko, že by se stavba v Česku protáhla, vnímají potenciální investoři jako jeden z našich největších hendikepů,“ řekl Špoták. Ze čtyř Volkswagenem zvažovaných lokalit má podle jeho informací letiště v Líních nejnižší preference.

Koncern VW tuto informaci nekomentoval, na dotaz E15 ale jeho tiskové oddělení uvedlo, že při porovnávání vytipovaných lokalit poměřuje zhruba jednu stovku kritérií. Mezi nimi je například infrastruktura, logistika, dostupná pracovní síla a zelená energie v místě a míra vládní podpory. 

Přestože možné výstavbě továrny v Česku už vyjádřili podporu zástupci minulé i současné vlády, kteří dál jednají s VW o investiční pobídce, k úspěchu to stačit nemusí. Podle hejtmana Špotáka si je totiž Volkswagen dobře vědom toho, čím se liší vládní podpora v Česku a například v Maďarsku.

„My i investor víme, jak to v Maďarsku funguje, zvlášť po posledních parlamentních volbách (ve kterých zvítězila konzervativní strana Fidesz autoritářského premiéra Viktora Orbána – pozn. red.). Když vedení řekne, že projekt zkrátka chce, tak stavební povolení získá klidně i za dva měsíce. To je realita,“ tvrdí Špoták.

V neprospěch Líní hrají i další faktory. Vedle roztříštěnosti vlastnictví pozemků, které nepatří pouze ministerstvu obrany, ale i dotčeným obcím, které se mohou případně obrátit proti projektu, představuje značnou překážku i velké množství vody, které by bylo zapotřebí pro chod továrny. S podobnou výzvou se potýkala i americká automobilka Tesla, jež nedávno spustila výrobu v gigafactory u Berlína, kde zhotovuje elektromobily.

„Voda by byla obrovským problémem. Továrna by potřebovala průtok o kapacitě asi 126 litrů za vteřinu. Chtěli by brát vodu dálkovým přivaděčem z nádrže České údolí, což může v tak velkém objemu narazit v posudku EIA (o vlivu na životní prostředí – pozn. red.),“ uvádí starosta města Dobřany Martin Sobotka, jenž zároveň mediálně zastupuje další dotčené obce Chotěšov, Líně, Nová Ves a Zbůch. „Hejtman nám nicméně sdělil, že jsme v pořadí čtyř zvažovaných lokalit poslední,“ dodal Sobotka.

Lokalita přesto nabízí potenciálním investorům řadu výhod včetně blízkosti dálnice D5 do Německa nebo napojení na železnici, připomíná Zdenka Klapalová ze společnosti Knight Frank, jež se specializuje na realitní trh.

Takhle si představuje elektromobilitu Škoda Auto:

Video placeholde

„U moderní high-tech výroby s důrazem na ekoudržitelnost nepředpokládáme ekologické zatížení provozu na okolní prostředí, naopak tyto nadnárodní firmy již standardně vyžadují ekologické certifikace pro své nové projekty. Okolní obce by mohly z takového projektu benefitovat zejména vyšším příjmem daní,“ říká Klapalová s tím, že by případná výstavba obce zatížila, dlouhodobě by ale znamenala přínos pro celý region.

V minulosti se spekulovalo o možné výstavbě továrny VW na místě, kde dnes stojí hnědouhelná elektrárna Prunéřov I, jež se ovšem bourá. „Máme informaci, že Volkswagen navýšil požadavek na plochu na dvě stě hektarů, což Prunéřov nesplňuje,“ uvedl místopředseda představenstva energetické společnosti ČEZ Pavel Cyrani. Kapacita plochy v Prunéřově činí „jen“ asi čtyřicet hektarů. ČEZ nicméně dál jedná s více než pěti dalšími výrobci baterií o možné výstavbě továrny v Prunéřově.

Podívejte se na plzeňskou lokalitu, kterou Volkswagen zvažuje pro možnou stavbu gigafactory: