Víc baterií! V roce 2040 poptávka Evropě uživí až osmdesát továren na baterie do elektroaut

Baterie, elektromobil, Magazín Elektromobilita

Baterie, elektromobil, Magazín Elektromobilita Zdroj: Shutterstock

Málokteré investice se na evropské scéně v poslední době akumulovaly tak silně jako ty do akumulátorů. Do rozrůstajícího se evropského bateriového průmyslu putují stamiliardy korun z účtu klíčových koncernů i menších hráčů. Naslepo nestřílí nikdo z nich.

Evropskou flotilu elektromobilů dnes tvoří asi pět milionů vozů. Zanedbatelné, může leckdo namítnout. Pohled to je částečně pravdivý, ale krátkozraký. Jen v příštích pěti letech se má tato flotila zdvojnásobit, a do roku 2030 dokonce nabobtnat na 65 milionů aut, prognózuje poradenská společnost EY.

Koneckonců i Škoda Auto počítá, že 50 až 70 procent jejích prodejů budou v témže roce tvořit právě elektromobily. A to Škoda zdaleka nepatří k nejambicióznějším e-lídrům. Pokud by se v Evropě nesměla prodávat nová auta se spalovacími motory od roku 2035 až 2040, k pokrytí poptávky po bateriích bude jen v zemích visegrádské čtyřky zapotřebí třináct až sedmnáct nových továren na baterie, vyplynulo ze studie Deloitte.

Musk v čele

Z baterek se tak stává obří příležitost, kterou je třeba podchytit včas. To už dávno pochopila americká Tesla. Automobilce Elona Muska se sice může leckterý patrioticky smýšlející Evropan posmívat za to, jak tvrdě naráží na zdejší spletitou byrokracii, kvůli níž musela již několikrát odložit ostrý start výroby ve své nové továrně u Berlína, takzvané gigafactory. Nelze však neuznat, že i přesto má Tesla výrazný náskok.

V továrně za zhruba sedm miliard dolarů, která má být dle Muska největší baterkárnou světa, budou již brzy vznikat lithium-iontové baterie, bateriové sety nebo trakční komponenty do elektromobilů. Zároveň má z linek u obce Grünheide sjíždět až půl milionu elektromobilů ročně. Zpočátku půjde o Model Y, jenž se prodává zhruba v přepočtu za 1,75 milionu korun.

Koncern Volkswagen se nechce nechat zahanbit a kontroval loni jasnou zprávou: v Evropě postaví do roku 2030 šest továren na baterie. Jedna z nich by mohla stát v Česku, které o „svou gigafactory“ soupeří ve formě pobídek mimo jiné s Polskem a Slovenskem.

Osobnosti v autoprůmyslu se víceméně shodují, že by továrna Česku náramně prospěla, což dokládá i studie Deloitte: díky gigafactory o kapacitě 40 gigawatthodin by v Česku vzniklo na šest tisíc pracovních míst a dalších 33 tisíc míst v navázaných dodavatelských firmách. Dle ekonoma Deloitte Davida Marka by továrna zvýšila český hrubý domácí produkt o 186 mi­liard korun, tedy 3,6 procenta HDP z roku 2020.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!