Multikára je jediný vůz, který přežil NDR

Třístranný sklápěč M 25 z osmdesátých let

Třístranný sklápěč M 25 z osmdesátých let Zdroj: Zdeněk Vacek

Multicar M 21
Zleva úzkorozchodný nosič zařízení Tremo, osvědčený M 26 a modernější alternativa Fumo
Ocelovou kostru kabiny Fuma pokrývají nerazavějící plastové panely
Montážním firmám se hodí pětimístná dvojkabina fuma, v nabídce figuruje též dvounápravový přívěs
Výtečná průchodnost terénem je samozřejmostí i u sériových multicarů
12
Fotogalerie

Trabant, Wartburg nebo Barkas skončily v propadlišti dějin. To Multicar žije dál, byť už jen jako značka společnosti Hako.

Sjednocení Německa bylo pro spoustu východoněmeckých automobilových značek konečnou. Auta s dvoutaktovými motory byla už dávno zastaralá, což se v nové době po otevření trhu projevilo v plné síle – nepomohl ani rychlý přechod na čtyřtakty. Trabant, Wartburg nebo Barkas tak po spojení Německa rychle skončily, jedna značka ale přece jen přežila, Multicar. Značka Multicar se nejvíce proslavila „ještěrkou,“ náklaďáčkem s charakteristickou zelenou kabinou, alias modelem M 25, vyráběným od roku 1978. Historie továrny je ale mnohem bohatší, psát se začala už v roce 1920.

 

Tehdy ale o Multicaru ještě nebyla řeč, toto označení přišlo až na konci padesátých let. Ve dvacátých letech se továrna jmenovala podle zakladatele Arthura Adeho ADE-Werke a zaměřovala se na zemědělské stroje a přívěsy. Už v té době však firma sídlila ve Waltershausenu, městě ležícím ve středním Německu, asi 35 kilometrů jihozápadně od Erfurtu. Společnost přežila i druhou světovou válku, po ní však byla znárodněna. Město se totiž dostalo pod správu SSSR v rámci sovětské okupační zóny, na jejíchž základech později vzniklo NDR. Firma byla spolu s tím v roce 1948 přejmenována na VEB Fahrzeugwerk Waltershausen.

 Celý článek a obsáhlou fotogalerii najdeta na Auto.cz