Nejhorší výsledek od roku 1990. Lednový prodej aut v západní Evropě se propadl o čtvrtinu

Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. Zdroj: František Vlček / Mafra / Profimedia.cz

Škoda Auto
Škoda Auto
Továrna Volkswagenu ve Wolfsburgu.
Montáž v závodu Vokswagenu ve Wolfsburgu
5
Fotogalerie

Prodej nových automobilů v západní Evropě v lednu meziročně klesl o 25,6 procenta na 762 525 vozů. Dostal se tak na nejnižší úroveň od roku 1990. Vyplývá to ze statistiky německého Centra pro automobilový výzkum (CAR). Propad západoevropského trhu ostře kontrastuje s vývojem v Číně, kde se lednový prodej aut podle údajů svazu PCA zvýšil o 25,6 procenta na 2,18 milionu vozů, uvedla agentura DPA.

Za rozdílným stavem automobilových trhů v Číně a Evropě stojí odlišný vývoj šíření koronaviru. Čínský trh zasáhlo šíření koronaviru už začátkem loňského roku, zemi se však podařilo epidemii rychle dostat pod kontrolu a obnovit hospodářský růst. V Evropě se hospodářské dopady šíření koronaviru projevily o něco později než v Číně, teď se navíc evropské země potýkají s novou vlnou viru.

Nejvýraznější propad v rámci západní Evropy v lednu zaznamenal španělský automobilový trh, kde se prodej snížil o 51,5 procenta. Za Španělskem následovalo Dánsko s poklesem o 45 procent. V Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodej snížil o 31 procent.

Český Svaz dovozců automobilů minulý týden oznámil, že prodej nových osobních aut na českém trhu v lednu meziročně klesl o 22,7 procenta na 14 794 vozů.

Zprávu o lednovém prodeji automobilů v celé Evropské unii zveřejní příští týden ve středu Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). To minulý týden předpovědělo, že v celém letošním roce by se měl prodej aut v EU zvýšit asi o deset procent po loňském propadu o rekordních 24 procent. „Předpokládá se, že v prvním čtvrtletí bude přetrvávat vliv covidu, ve druhé polovině roku by však měl automobilový trh nabrat na síle,“ uvedlo sdružení.