OBRAZEM: Legendární „vejtřaska“ vyjela před 65 lety. S terénem si poradila, postrádala ale pohodlí

Praga V3S

Praga V3S Zdroj: profimedia

Praga V3S
Praga V3S
Praga V3S
Praga V3S
Praga V3S
12
Fotogalerie

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 65 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená "vejtřaska". Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu. Automobil patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby.

Konstrukce "véesky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení. Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem.

Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení. Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století.