Odbytová krize si stále vybírá daň: výroba aut v Česku klesla o sedm procent
Největší Škoda Auto vyrobila 464 231 aut, což představuje meziroční pokles skoro o sedm procent. V nošovické továrně Hyundai klesla produkce o procento na 227 742 vozů a v kolínské TPCA se snížila o 16 procent na 142 225 aut.
Vývoj výroby aut v ČR od ledna 2012 do září 2013:výroba aut | Zdroj: AutoSAP
Statistiky za třetí čtvrtletí podle Jiřího Zouhara z PwC ČR potvrzují očekávání, že závěrem roku nastane zlepšení a že je odvětví pravděpodobně z nejhoršího venku.
„Přesto za celý rok 2013 očekáváme pokles výroby osobních aut o přibližně šest procent. V příštím roce by podle našich odhadů mělo dojít k nárůstu produkce o šest procent. Důvodem by měla být jednak relativně nízká srovnávací základna zejména počátku letošního roku a také mírné oživení poptávky na exportních trzích,“ dodal Zouhar.
Pokles o šest procent za celý letošní rok očekává i prezident sdružení Martin Jahn. V Česku by se tak letos podle něj mohlo vyrobit zhruba 1,1 milionu osobních aut.
Výroba aut v ČR v letech 1995 až 2012Vývoj výroby osobních aut v ČR | Zdroj: AutoSAP
Kvůli ukončení výroby v letňanské Avii výrazně klesla produkce nákladních vozidel, kterých bylo vyrobeno o 45 procent méně než za leden až září loňského roku. Z celkem vykázaných 574 vyrobených aut připadalo 570 vozů na kopřivnickou Tatru, která zvýšila výrobu o 70 procent.
Produkce autobusů se zvýšila o tři procenta na 2415 vozidel a proti rekordnímu roku 2011 to znamená nižší výrobu jen o čtvrt procenta. „Pokud se potvrdí rostoucí trend výroby i ve zbývajících měsících roku, může být historicky nejvyšší roční výroba autobusů z roku 2011 v roce 2013 překonána,“ podotkl ředitel sdružení Antonín Šípek. Irisbus dosud vyrobil 2112 vozidel a SOR 271 vozů.
Motocyklů bylo za tři čtvrtletí vyrobeno 922, což je o 1065 kusů méně než ve stejném období roku 2012. Jediným výrobcem je týnecká Jawa.