Pátá česká největší rodinná firma vydělala půl miliardy. Letos chce ještě víc

Nákladní automobily společnosti Tatra Trucks

Nákladní automobily společnosti Tatra Trucks Zdroj: Pavel Otto

René Matera (vpravo) se médiím dlouhodobě vyhýbá. Na snímku je se svým dlouholetým spojencem Jaroslavem Strnadem.
Pod Promet Group spadá také společnost Tawesco, která dodává lisované a svařované díly pro automobilky.
3
Fotogalerie

Promet Group, spolumajitel automobilky Tatra Trucks a zároveň jedna z největších rodinných firem v Česku, loni navzdory pandemii i nižším tržbám zlepšila svůj hrubý provozní zisk (EBITDA). Nejsledovanější ukazatel výkonnosti firem u skupiny vzrostl o více než pětinu ze 412 milionů na půl miliardy korun.

Vyšší zisk podle Promet Group pramení z lepšího řízení firem i z toho, že se podařilo zajistit nepřetržitou výrobu klíčových podniků v oblasti automotive. „Společnost Tatra Trucks v roce 2020 navzdory pandemii jako jedna z mála výrobu nepřerušila a podařilo se jí splnit výrobní plány i závazky vůči zákazníkům, když vyrobila 1181 vozidel,“ píše se ve výroční zprávě. Zastavit výrobu nemusela ani další firma z holdingu, výrobce návěsů a přívěsů Stecomtra.

Ne všechny dopady pandemie se podařilo eliminovat. Odstávky většiny strojírenských firem se podepsaly na nižší poptávce po surových materiálech, které zpracovává a prodává metalurgická divize Prometu. To byl i hlavní důvod, proč loňské tržby poklesly o patnáct procent na 6,6 miliardy korun. 

Elektromobilita: jaké jsou plány EU a světa?

Video placeholde
• Videohub

I přes problémy spojené s koronakrizí chce Promet zvýšit zisk i letos. „Před začátkem roku jsme konzervativně odhadli, že EBITDA poroste okolo deseti procent. Zatím vše nasvědčuje tomu, že se nám plán podaří splnit,“ uvedla marketingová šéfka Promet Group Denisa Materová, dcera majitele skupiny Reného Matery. 

Oproti minulému roku se podle ní daří inženýrské divizi, která čerpá z nově rozjetých zakázek, jež pozastavila pandemie. Do stále komplikovanější situace se naopak dostává metalurgie kvůli vysokým cenám vstupních surovin. „V oblasti provozních nákladů jde o největší turbulence za třicet let našeho podnikání,“ uvedla Materová.

Časopis Forbes umístil skupinu Promet na pátou pozici letošního žebříčku největších rodinných firem v Česku. Matera v čele strojírenské skupiny dlouhodobě spolupracuje s průmyslníkem Jaroslavem Strnadem, zakladatelem Czechoslovak Group, jenž v Tatrovce drží majoritu. Nyní s ním chystá expanzi do Chorvatska, kde se oba byznysmeni snaží ovládnout dluhy zatíženou strojírenskou společnost Đuro Đaković.

Kromě Tatra Trucks a firmy Stecomtra spadá pod Promet Group také společnost Tawesco, která dodává lisované a svařované díly pro automobilky, či výrobce ocelových konstrukcí Kofing.