Mohla Tatra uspět stejně jako Škoda? Věčná otázka, která má už i svůj film
Proč se po revoluci povedlo úspěšně zprivatizovat mladoboleslavskou Škodovku přímo do rukou německého Volkswagenu, a proč naopak kopřivnická Tatra, třetí nejstarší automobilka na světě a tehdejší chlouba československého inženýrství, musela projít kuponovou privatizací, která jí málem přivodila zánik a na dvacet let zbrzdila její rozvoj? To je věčná otázka a nekonečné srovnání osudu dvou tradičních českých automobilek, které se pravidelně během posledních téměř třiceti let v různých vlnách ve veřejném prostoru opakují.
Prvním pokusem, jak celé téma za účasti tehdejších aktérů, novinářů-pamětníků a historiků filmově zpracovat, jsou dva díly z dvanáctidílné série Industrie dokumentaristy Iva Bystřičana, které měly o víkendu premiéru na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. S odstupem třiceti let se minulost i současnost obou podniků hodnotí mnohem lépe a ve větším kontextu než všechny předchozí dílčí debaty, které se tohoto tématu dotkly. Jasným poselstvím obou filmů o Škodě i o Tatře je pozitivní vývoj, kterým i přes mnohé tatrovácké peripetie obě společnosti po revoluci nakonec prošly.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.
Vyzkoušet za 1 Kč Více informací