Tatra v čase krize jede i pomáhá

Tatra

Tatra Zdroj: Tatra Trucks

Reklama

Na jaře, při první vlně pandemie covid-19, nezastavila ani na den produkci. Kopřivnická Tatra Trucks jede na plný plyn i v současnosti. Kromě samotné výroby vyvíjí prototypy a pomáhá, kde je třeba. Tatrovky můžete vidět všude, kde je v akci armáda i ve službách záchranných složek, typicky hasičů.

Tatrovky tvoří páteř logistických kapacit české armády, už v jarních měsících měly v servisech armádní a záchranářské tatrovky přednost. Distribuce roušek, armádní konvoje, například při převozu vybavení pro polní nemocnici budovanou v pražských Letňanech, to vše si nejde představit bez zapojení tatrovek.

Specializovaný záchranný sbor v Hlučíně, pověřený příjmem a distribucí roušek, které ČR nakupovala, využíval techniku Tatra. Hasičské tatrovky přitom najely 450 tisíc km bez jakéhokoliv incidentu, a za to jsem opravdu rád,“ uvádí příklad Pavel Lazar, generální ředitel automobilky Tatra Trucks.

Obdiv sklízela Tatra v jarních měsících, kdy na rozdíl od ostatních českých automobilek ani na den nepřerušila výrobu. Když hrozil dočasný výpadek dodavatelských řetězců, přeskupila automobilka výrobu tak, aby přednostně vyrobila vozy, na které měla všechny díly. Pomohlo samozřejmě, že klíčové komponenty, tedy motor, podvozky i kabiny, si Tatra dokáže vyrobit sama.

Máme velmi specifické portfolio a byli jsme si moc dobře vědomi toho, že i naši obchodní partneři pro svůj byznys potřebují, abychom dostáli smluvním závazkům. Proto jsme se rozhodli pokračovat a naplnit uzavřené kontrakty. Museli jsme ale samozřejmě zabezpečit provoz tak, aby mohlo vše fungovat,“ vrací se Pavel Lazar k jarním opatřením.

Když se situace na podzim znovu zhoršila, mohla Tatra opětovně zavést již ověřené a fungující postupy. Také díky tomu automobilka v letošním roce splní plán a vyrobí 1200 vozidel, které ze dvou třetin zamíří do zahraničí.

Dálkově řízená Tatra

Automobilka se ale nevěnuje jenom výrobě. Velké finanční i personální kapacity věnuje do konstrukce a vývoje s cílem udržet svou pozici ve vysoce konkurenčním prostředí. V technickém úseku pracuje 120 zaměstnanců, více než deset procent z celkového počtu pracovníků v Tatře.

Máme i prototypovou výrobu, letos třeba vyvíjíme 12 prototypů, které bychom chtěli realizovat a připravit pro budoucí potřeby našich zákazníků. Pro integrovaný záchranný systém zrovna vyvíjíme i dálkově řízené vozidlo,“ říká Pavel Lazar.

V tomto konkrétním případě jde o tříletý program, který bude pokračovat i v příštím roce. Výsledkem by mělo být vozidlo, které bude možné dálkově ovládat až na vzdálenost tří kilometrů. Jeho velkou přidanou hodnotou je odolnost. Bude se moci pohybovat v požářišti a realizovat zásah u požáru bez účasti lidské posádky.

Toto vozidlo vyvíjíme primárně pro Českou republiku a užití pro něj kromě Integrovaného záchranného systému najde i armáda,“ dodává Pavel Lazar. Připočteme-li, že v automobilka vyvíjí vlastní vzduchem přímo chlazený motor splňující emisní normy Euro 6 a průběžně modernizuje své portfolio produktů, je zřejmé, že Tatra Trucks intenzivně pracuje na udržení konkurenceschopnosti do dalších let.

V letošním roce si Tatra připomněla 170 let nepřetržité výroby dopravních prostředků. Tradice, na níž staví současní majitelé, skupiny Czechoslovak Group a Promet Group, je inspirující, a zároveň zavazující.