Prodej aut v Evropě klesl skoro o čtvrtinu. Na vině jsou nové emisní normy

Největší evropskou automobilkou je PSA Peugeot Citröen

Největší evropskou automobilkou je PSA Peugeot Citröen Zdroj: PSA

Největší evropskou automobilkou je PSA Peugeot Citröen
Největší evropskou automobilkou je PSA Peugeot Citröen
Největší evropskou automobilkou je PSA Peugeot Citröen
Výroba Škody Fabia
Výroba Škody Fabia
14
Fotogalerie

Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii v září klesl o 23,5 procenta na 1,09 milionu vozů. Pokles způsobilo zavedení nového, přísnějšího emisního standardu, díky čemuž se naopak výrazně zvýšil prodej v předchozím měsíci. Za devět měsíců letošního roku se prodej aut zvýšil o 2,5 procenta na téměř 12 milionů vozů. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Většina zemí EU v září zaznamenala dvouciferný procentní pokles, včetně pěti hlavních trhů. Prodej v Německu se snížil o 30,5 procenta, ve Francii o 12,5 procenta a v Itálii o více než 25 procent. Ve Španělsku se prodej propadl o 17 procent a v Británii o 20,5 procenta. Za leden až září prodej aut ve Španělsku, Francii a Německu vzrostl, v Itálii a Británii se naopak snížil.

Největší automobilkou v EU byla v září skupina PSA s podílem na trhu 18,2 procenta. Její prodej se snížil o 7,7 procent na téměř 199 tisíc vozů. PSA sesadila z pozice jedničky skupinu Volkswagen, jejíž prodej se propadl o 48 procent na méně než 172 tisíc vozů, zatímco podíl na trhu jí klesl na 15,8 procenta. Prodej české Škoda Auto se snížil o 28,1 procenta. Prudký pokles zaznamenaly v září také Renault a jeho partner Nissan, stejně jako Fiat Chrysler.

Od začátku roku si však Volkswagen pozici jedničky udržel. Prodej zvýšil o 5,6 procenta na 2,89 milionu vozů, podíl na trhu dosahuje 24,2 procenta. Nejvyšší růst prodeje, a to o 54,9 procenta na 1,93 milionu vozů, ale zaznamenala automobilka PSA, které patří značky Peugeot, Opel či Citroën. Její podíl na trhu pak činil 16,2 procenta. K vysokému růstu přispívá převzetí automobilky Opel-Vauxhall, která nebyla zahrnuta do loňských čísel.

Od 1. září se v EU mohou prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat. Automobilky také v srpnu, před zavedením nové metodiky, nabízely výrazné slevy na auta, která tyto emise nesplňují, což přispělo ke slabší poptávce v září. V srpnu naopak prodej aut o více než 31 procent vzrostl.