Nová pravidla STK jsou moc tvrdá, devět z deseti vozů nemusí projít | E15.cz

Nová pravidla STK jsou moc tvrdá, devět z deseti vozů nemusí projít

Nová pravidla STK jsou moc tvrdá, devět z deseti vozů nemusí projít
STK
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Michal Nosek

Nové předpisy pro technické kontroly a měření emisí aut jsou tak přísné, že jimi nemusí projít devět z deseti vozů. Stát chystá jejich změnu.

Nová metodika, kterou ministerstvo dopravy od října zavedlo pro stanice technické kontroly, vyvolala u mechaniků velké rozpaky a obavy. V aktuálních požadavcích je především novinka, že technik musí před měřením emisí zkontrolovat typ motoru, jestli odpovídá údaji v technickém průkazu. Tuto možnost ale podle expertů devadesát procent vozů prakticky neumožňuje.

„Motory jsou pod sofistikovanými plastovými kryty, popřípadě je typové označení z boku, kam neprojde ani laboratorní kamera. Navíc výrobce ani nemá povinnost typ motoru na jeho krytu uvádět,“ říká předseda Profesní komory STK Michal Cuc.

Nedostatečná příprava předpisů ze strany ministerstva dopravy může mít podle Cuce vážné následky. „Dovedeno do extrému, devět z deseti vozů nemusí projít měřením emisí a nezískat kladné osvědčení o technické kontrole,“ míní.

Předpisy se mechanici musejí řídit. Podle techniků pracujících na stanicích STK mezi nimi kvůli možnosti udělat chybu stoupá nervozita.

Speak Visually. Create a presentation with Visme

Ministerstvo totiž díky vyhlášce může jejich práci kontrolovat, a to například i za pomoci nastrčených vozidel a skrytých kamer. V nejhorším případě může státní dozor při zjištění porušení předpisů zastavit na stanici technické kontroly provoz.

„To samozřejmě vyvolává strach. Znamená to výrazné zpřísnění požadavků techniků na stav vozu. Kladné osvědčení tak získá mnohem méně vozů a počet vozidel v nevyhovujícím stavu se v příštích měsících výrazně zvýší,“ tvrdí Cuc. Problému si je vědomo i ministerstvo dopravy, které novelu zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích iniciovalo. Typ motoru je jedním z důležitých aspektů pro měření emisí, kdy se ke konkrétnímu typu motoru vztahují hodnoty, které musí splnit.

„Tím, že nedojde k identifikaci motoru, může nastat situace, že technik při kontrole zadá hodnoty pro typ motoru, ačkoli ve vozidle je ve skutečnosti jiný,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

„V této souvislosti jsme skutečně zaznamenali dílčí problémy. S kontrolními techniky jsme v kontaktu a situaci řešíme,“ dodala. Jak konkrétně chce předpisy změnit, ale zatím podle mluvčí úřad neví.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!