Prodej nových aut v EU klesá, Nissan a Alfa Romeo zažívají volný pád

Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia

Nissan 370Z Heritage Edition
Nissan 370Z Heritage Edition
Nissan 370Z Heritage Edition
Nissan 370Z Heritage Edition
Nissan 370Z Heritage Edition
34
Fotogalerie

Prodej nových osobních aut v Evropské unii za prvních osm měsíců letošního roku klesl o 3,2 procenta na 10,5 milionu. Jedinou velkou zemí, která letos zaznamenala mírné zvýšení prodeje, je Německo s růstem o 0,9 procenta. Vyplývá to z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). V Česku za stejnou dobu prodeje meziročně klesly o 9,3 procenta.

V červenci se prodej aut zvýšil o 1,4 procenta na téměř 1,3 milionu vozů. K růstu přispěly hlavně země ve střední Evropě, kde počet registrací nových vozů vzrostl o 13,4 procenta. V srpnu už prodej v EU klesl o 8,4 procenta na 1,04 milionu, avšak hlavně kvůli vysokému číslu z loňského srpna, kdy prodej prudce vzrostl o 31,2 procenta před zavedením nových emisních standardů.

Srpnový pokles byl podle analytika ČSOB Petra Dufka zatím letos nejvýraznější, jeho význam ale nelze zveličovat. „Loňská červencová, srpnová a zářijová čísla byla vůbec silně poznamenaná změnami regulací emisí. První dva uvedené měsíce byly ve znamení silného růstu, září zase rapidního poklesu. Proto i meziroční srovnání nyní vypadá tak divoce. Abychom se dobrali nějakého reprezentativnějšího obrázku, má smysl se dívat spíše na roční čísla nebo alespoň na úhrny od začátku roku. Ty naznačují útlum trhu o zhruba tři procenta, a to už není nijak dramaticky překvapivý obrázek,“ podotkl. Září podle něj nejspíš přinese svižný růst registrací nových aut, protože loni touto dobou trh spadl téměř o čtvrtinu.

Jedničkou na evropském trhu je skupina Volkswagen, jejíž prodej za leden až srpen klesl o 4,5 procenta na 2,6 milionu vozů a podíl na trhu se snížil na 24,8 procenta. Součástí Volkswagenu je i česká Škoda Auto. Její prodej však vzrostl o 1,4 procenta. Škoda má na trhu EU podíl 4,8 procenta.

Nejvýraznější propad zaznamenala automobilka Nissan, a to o 27,3 procenta. Prodej koncernu FCA, které patří mimo jiné značky Fiat a Chrysler, se snížil o 12,1 procenta. Dolů jej táhly převším slabé výsledky značky Alfa Romeo, která zaznamenala pád o téměř 46 procent.

ACEA letos v červnu zhoršila pro letošní rok výhled prodeje osobních aut v EU. Očekává, že počet registrací osobních vozů letos klesne o jedno procento na více než 15 milionů. Důvodem jsou nejistoty způsobené brexitem a změna makroekonomických podmínek. Růst prodeje aut v EU od roku 2015 zpomaluje. V roce 2015 se zvýšil o 9,5 procenta, loni však již jen o 0,1 procenta.