Šance pro český export. Ekonom: Dohoda s Japonskem má kvůli obchodní válce s USA strategický význam

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Evropská unie a Japonsko podepsaly dohodu o volném obchodu. Těžit z ní budou evropští i čeští exportéři, míní analytik České spořitelny Petr Zahradník. Smlouva podle něj nabývá na významu v době probíhající obchodní války mezi EU a Spojenými státy.

Nová dohoda spojí trhy, které představují třetinu světové ekonomiky a sdružují více než 600 milionů lidí. Z Evropy do země vycházejícího slunce ročně putuje zboží za 2,2 miliardy korun, mezi její hlavní exportní artikly patří mléčné výrobky.

Smlouva ruší téměř všechny bariéry mezi oběma ekonomikami. „Význam je strategický i vzhledem k tomu, co se děje mezi Evropou a Spojenými státy," řekl ekonom Petr Zahradník z České spořitelny.

„Důležitá je ale i dohoda o strategickém partnerství, jejímž předmětem je spolupráce v důležitých sektorech, jako je energetika,“ dodal analytik. V prolamování obchodních bariér příležitost pro tuzemské exportéry.

Japonsko je sedmým největším obchodním partnerem Česka mimo EU. České firmy v loňském roce vyvezly do Japonska zboží za 18 miliard korun. Největší podíl z exportu tvořily strojírenské výrobky a dopravní prostředky. 

Mezi významné exportéry patří české podniky produkující suroviny pro výrobu piva, například Tchecomalt Group, který vyváží slad. Strojírenské výrobky do Japonska dodává ČKD Blansko nebo ŽĎAS. Na Dálný východ míří i sklo značek Moser a Preciosa

„Hlavní makroekonomický dopad pro Českou republiku pak bude zejména přes firmy, které jsou součástí nadnárodních koncernů, případně přes dodavatele zahraničních firem,“ dodal Zahradník.