Škodě Auto se v Indii příliš nedaří, trhu dominují asijské minivozy

Škoda Auto v Indii

Škoda Auto v Indii Zdroj: profimedia.cz

Mladoboleslavská automobilka v Indii brzdí a její prodeje slábnou. Situací se zabývají i indická média. List Business Standard například napsal, že Škoda Auto omezí budoucí investice v Indii a odkládá projekt malého auta pro místní trh. Opíral se přitom o vyjádření šéfa značky v zemi Sudhíra Ráa.

Škoda Auto prodala v Indii v srpnu letošního roku podle serveru marklines.com 1336 aut, což znamenalo tržní podíl ve výši šest desetin procenta. Loni ve stejném období prodala 1401 vozů. Letošní pokles tak představuje 4,6 procenta. Podobně jsou na tom ale i jiné evropské automobilky.

Prodej vázne

Zprávu o indických problémech komentoval mluvčí mladoboleslavské automobilky Tomáš Kubík s tím, že ředitel Ráo hovořil pouze obecně o investičních podmínkách a hospodářském prostředí v Indii. „Jednalo se pouze o obecný komentář, nebyly zmiňovány žádné konkrétní investiční projekty,“ řekl mluvčí automobilky. Škoda při vstupu na indický trh počítala s tím, že Indie s 1,2 miliardy obyvatel, třetí největší asijská ekonomika, zafunguje jako Čína. Sázela na její rostoucí střední třídu, tvořenou mladými a vzdělanými lidmi, na to, že budou kupovat nová auta. Jenže to nevyšlo.

Od roku 2001 do loňska v Indii prodala pouze 187 tisíc nových vozů (za první pololetí letošního roku 7383 aut, loni za celý rok 22 600 aut). To se ani zdaleka nevyrovnalo prodejům v Číně, tam jen loni dodala 227 tisíc vozů.

Vládne byrokrat

Indie se nerozvíjí, ustrnula bez reforem, vládne v ní byrokracie. Jsou vyžadovány nejrůznější poplatky, je udělováno množství pokut. Naposledy je indický antimonopolní úřad vyměřil čtrnácti automobilkám v celkové výši 8,9 miliardy korun. Oficiálním důvodem bylo porušení hospodářské soutěže. Indická divize Škody Auto měla zaplatit 160 milionů korun.

Škoda v Indii nabízí vozy Octavia a Superb a SUV Yeti a nově také upravenou verzi modelu Rapid. Kvůli své nabídce je značka brána v Indii jako prémiová. Tržní podíl „lepších“ vozů je však v Indii minimální, kolem pěti procent. Když se automobilka pokoušela prorazit s Fabií, která je brána v Česku jako malá, neuspěla. Pro Indy byla totiž moc „velká“ – cenově i výbavou. „Přestože sledujeme vývoj trhu a zkoumáme možnosti posílení naší přítomnosti v nových segmentech, momentálně se chceme soustředit spíše na prémiové než objemové segmenty,“ řekl mluvčí Škody Auto.

Nad pohodlím vítězí minimalismus

Škoda vyrábí svoje vozy v indickém závodě v Puně a dosud v zemi investovala zhruba dvacet miliard korun. O dalších investicích však zatím nebylo podle informací deníku E15 rozhodnuto. A asi jen tak rychle nebude. Situace je nestabilní a jen málokterý evropský či americký výrobce v současnosti v Indii vydělává. Mnozí to proto řeší tak, že vozy vyráběné v Indii vyvážejí, třeba jako Volkswagen model Vento do Mexika.

Indickému trhu tak dominují asijští producenti s vozy, které ostatní nemají ve své nabídce. Jsou to ještě menší auta než ta z kategorie mini, s minimální výbavou, například bez airbagů, a neuvěřitelně nízkou cenou. Jediná evropská značka, která se jakžtakž drží, je Renault s modelem Duster.

Nejvetší prodejci aut v IndiiNejvetší prodejci aut v Indii | Focus2Move

Autor je spolupracovníkem redakce