ČEZ rozjíždí bateriový byznys se slovenským InoBatem | E15.cz

ČEZ rozjíždí bateriový byznys se slovenským InoBatem. Propojení vede k Billu Gatesovi

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Rozšiřování elektromobility a bateriového průmyslu v Evropě naznačuje velký byznysový potenciál pro mnoho příštích dekád. Dobře to vědí energetický obr ČEZ a slovenský výrobce baterií InoBat. Jeden z mála neasijských producentů baterek působící v Evropě jedná o kontraktu na budoucí dodávky lithia z Cínovce. S ČEZ zároveň testuje údajně převratnou technologii energetického úložiště. Oba hráči by do projektu mohli investovat desítky milionů eur.

„Chceme lithium z Cínovce odebírat od momentu, kdy bude těžba připravená. Odhadujeme, že ho zpočátku spotřebujeme jednotky až desítky tun ročně. Pro masovou produkci počítáme se stovkami tun ročně,“ řekl deníku E15 Marián Boček, spoluzakladatel InoBat.

Podnik vznikl v roce 2019, spoluzaložila ho Bočkova IPM Group, jež drží majoritní podíl. Vlastnickou strukturu dotváří Czechoslovak Group, energetická společnost AEM a Matador. ČEZ loni do InoBatu investoval deset milionů eur.

InoBat bude potřebovat lithium pro výrobu baterií na Slovensku. Proto staví výzkumné centrum za sto milionů eur ve Voderadech u Bratislavy, kde chce první bateriové články vyrobit v příštím roce. Následovat bude stavba takzvané gigafactory, tedy továrny pro velkokapacitní výrobu baterií. InoBat ji chce s celkovou investicí jedné miliardy eur dokončit na přelomu let 2023 a 2024.

„Odhadujeme, že pro naši první gigafactory budou třeba čtyři tisíce až pět tisíc tun lithia ročně,“ uvedl Boček. InoBat nedávno oznámil první zakázku, baterie dodá libchavskému výrobci autobusů SOR.

ČEZ prostřednictvím ovládané firmy Geomet prozkoumává ložiska lithia na Cínovci. Ta začátkem května požádala o posouzení EIA, které analyzuje vliv těžby na životní prostředí. „O možném odběru lithia jednáme s InoBat i s dalšími společnostmi. Vzhledem k očekávanému růstu počtu elektromobilů a baterií s tím spojených naroste poptávka po lithiu více než desetinásobně do roku 2030,“ uvedl mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

„Při plné produkci přes dvacet tisíc tun finálního lithného produktu ročně předpokládáme velký zájem o produkci z Cínovce,“ dodal. Jak otevřít důl a jak těžit má být jasné v roce 2023.

Možným odběrem lithia ale spolupráce ČEZ s InoBat nekončí. Oba subjekty ve spojení se společností ESS, do které investoval i Bill Gates, otestují novou technologii ukládání energie. Pilotní projekt za téměř jeden milion eur spustí ČEZ s InoBat ve druhé polovině roku. Pokud testy prokážou funkčnost technologie, do projektu půjdou desítky milionů eur.

„Zaměřujeme se na průtokové baterie. S ČEZ se je snažíme integrovat do naší budoucí výroby. Je to první projekt svého druhu, průlomová technologie. Průtokové baterie nemají lithiový elektrolyt, ale fungují na bázi železa a slané vody,“ řekl Boček.

ČEZ s InoBatem sázejí na růst poptávky po úložištích energie. Ta mohou vyrovnávat odběr v místech s vysokou spotřebou energie: například u dobíjecích stanic, ale i u továren na výrobu baterií a na dalších místech.

„Po světě vzniká mnoho datacenter, ať už Googlu nebo jiných hráčů. Datacentra spotřebovávají neuvěřitelné množství energie, proto vedle sebe mají solární či větrný park. K tomu potřebují úložiště energie, které vyřeší nestálost solárních a větrných parků, tedy dobu, když právě ,nefouká,‘“ uvádí Boček.

„ČEZ se intenzivně připravuje na rozšiřování obnovitelných zdrojů a s tím souvisí i výstavba úložišť pro baterie. Předpokladem je, že by mohly být využity pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů,“ dodává Gazdík z ČEZ. Z letošních testů mají vyplynout podrobnější informace o ekonomice provozu baterií.

Velký rozhovor se spoluzakladatelem InoBat Mariánem Bočkem čtěte v deníku E15 i na webových stránkách v příštích dnech.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah