Staropramen měl předloni kvůli fúzi ztrátu půl miliardy

Výstav loni stoupl. Po předloňském poklesu výstavu
Pivovarů Staropramen způsobeném krizí a zvýšení spotřební daně na pivo loni výstav firmy stoupl o osm procent

Výstav loni stoupl. Po předloňském poklesu výstavu Pivovarů Staropramen způsobeném krizí a zvýšení spotřební daně na pivo loni výstav firmy stoupl o osm procent Zdroj: ctk

Dvojka na českém trhu, Pivovary Staropramen, se dostala v roce 2010 do ztráty 472 milionů korun. O rok dříve přitom byla v zisku 720 milionů korun. Na výrazném propadu se podílela fúze, kterou v souvislosti se změnou majitele firma prošla k 1. lednu 2010. Vyplývá to z výroční zprávy pivovaru patřícího od podzimu 2009 do skupiny StarBev se sídlem v Praze, kterou od tehdejšího majitele, světového pivovarského lídra AB InBev, odkoupila investorská společnost CVC Capital Partners.

V rámci fúze původní Pivovary Staropramen se základním jměním 3,4 miliardy korun a jejich majitel StarBev ČR zanikli a jejich majetek přešel na firmu Malvil Consulting. Ta poté změnila jméno na Pivovary Staropramen, které tak mají nyní jiné IČO a nižší základní kapitál ve výši miliardy korun. Majitelem zfúzované firmy je StarBev Netherlands, minoritní podíl má lucemburský StarBev Sárl.

„Ztráta byla způsobena zejména odpisem oceňovacího rozdílu, který vznikl při fúzi. Finanční výsledky roku 2010 a zejména cash-flow jsou dále ovlivněny jednorázovými vlivy a transakcemi, které vyplynuly zejména z vypořádání s předchozím vlastníkem,“ uvedlo vedení Pivovarů Staropramen ve výroční zprávě. Ztrátu nechtěly pivovary komentovat.

Prodělek dvojky na českém trhu, pod níž patří pivovary na pražském Smíchově a v Ostravě a značky Staropramen, Ostravar, Braník či Měšťan, zřejmě nesouvisí s hlavní činnost firmy, tedy výrobou a prodejem piva. Její provozní zisk totiž předloni dosáhl 79 milionů korun. Tržby firmy předloni klesly o devět procent na 3,68 miliardy korun. Celkový výstav firmy se snížil o sedm procent na 2,8 milionu hektolitrů; obdobný pokles ale tehdy zaznamenal v průměru celý tuzemský pivní trh.

Na poklesech se projevila zejména krize a zvýšení spotřební daně na pivo od 1. ledna 2010. Loni Staropramenu již prodej piva vzrostl, a to o osm procent na 3,03 milionu hektolitrů. Loňské hospodářské výsledky zatím firma nezveřejnila.

StarBev je prý na prodej

Skupina pivovarů ve střední a východní Evropě sdružených do skupiny StarBev je prý po necelých třech letech opět na prodej. Podle agentury Reuters a The Wall Street Journal prý zájem projevil dřívější vlastník pivovarů, světový lídr Anheuser-Busch InBev, mezi zájemci jsou prý i další světové skupiny SABMiller (majitel Plzeňského Prazdroje), Heineken (majitel pivovarů Krušovice a Starobrno) či Carlsberg. Majitel StarBevu se k prodeji nevyjádřil.