Volkswagen je kvůli emisím pod nepřetržitou palbou. Prodeje ale rostou

"Dieselgate" nepovažují v Americe za technický problém, nýbrž jako etický prohřešek.

"Dieselgate" nepovažují v Americe za technický problém, nýbrž jako etický prohřešek. Zdroj: Repro Strategie

Negativní zprávy na adresu největší evropské automobilky se jen hrnou. O to víc je zarážející, že koncernu od vypuknutí skandálu s podvodným měřením emisí rostou prodeje a vzmáhají se i akcie. Německý automobilový gigant čelí řadě žalob.

Naposledy se do něj pustil norský státní ropný fond. Kvůli skandálu s emisemi se snížila hodnota podílu, který fond v automobilce drží. Fond vlastní 1,64 procenta akcií Volkswagenu. Na konci loňského roku činila hodnota tohoto podílu 750 milionů dolarů, o stovky milionů dolarů méně než před vypuknutím skandálu. Fond proto usiluje o odškodné za vzniklou ztrátu.

Bohužel pro Volkswagen není dne, aby se neobjevila další „poplašná“ zpráva. Proto je až s podivem, jak se německý koncern drží. Akcie po prudkém poklesu znovu pomalu stoupají vzhůru. A stejně tak prodeje automobilů. Ty po vypuknutí aféry zamrzly, skupina Volkswagen sdružující dvanáct značek se loni musela vzdát ambice stát se světovou jedničkou. Dubnové prodeje koncernu to potvrdily – letos 853 300 automobilů, loni 853 200.

Dařilo se v Evropě a Severní Americe, naopak klesl odbyt na jihoamerickém trhu (–18,2 procenta), zejména v kolabující Brazílii. Dobré výsledky ostatních značek srážela ta hlavní. Dodávky osobních aut VW meziročně klesly téměř o čtyři procenta na 477 tisíc vozů. Jen o něco lepší to bylo s jejich odbytem v období leden až duben (–2 procenta).

Americká karta

Volkswagen doufá, že už příští měsíc vyřeší skandál ve Spojených státech, kde je pod největším tlakem, a bude se moci vrátit ke svým dřívějším plánům. Řešení načrtl v dubnu. V USA odkoupí zpět nebo opraví zhruba půl milionu vozů s dieselovými motory. Zřídí také fondy, z nichž bude uspokojovat nároky zákazníků a uhrazovat pokuty za poškozování životního prostředí.

Člen představenstva zodpovědný za prodej a marketing Jürgen Stackmann řekl, že Volkswagen chystá představení nového crossoveru, a hlavně elektromobilů. Ty by měly značce vylepšit pověst. „Nevymýšlíme defenzivní strategii. Chceme nejen získat znovu pevnou půdu pod nohama, ale znovu růst,“ řekl sebejistě Stackmann. Mnozí však plány zpochybňují.

Prodeje značek koncernu VolkswagenProdeje značek koncernu Volkswagen | E15

Již před skandálem měl Volkswagen velké problémy se v USA prosadit. Jen pomalu představoval nové modely a nezachytil tamní trendy. V současnosti Američané kupují hlavně vozy SUV a pick-upy. Volkswagen však nabízel kompaktní auta a sedany střední velikosti.

Nový sportovně užitkový vůz s třemi řadami sedadel a novou generaci Tiguanu představí až příští rok. Letos podle IHS Automotive spadnou prodeje vozů značky VW v USA na 310 tisíc aut (od ledna do dubna klesly o 12 procent), příští rok však vzrostou na 405 tisíc a v roce 2022 na 491 tisíc. Podle Arndta Ellinghorsta, analytika Evercore ISI, aféra a hledání nápravy na pověsti značky ulpí. „Američané na to ale rychle zapomenou,“ dodal.

Volkswagen odhaduje, že ho celý skandál bude stát 16 miliard eur, z toho sedm miliard vydá za soudní spory. S americkou vládou se již dohodl na zpětných odkupech vozů a opravách softwaru. Vyčlenil na to částku téměř 8,7 miliardy eur.
Loni kvůli nákladům spojeným se skandálem kolem obcházení testů emisí koncern vykázal rekordní celoroční ztrátu 1,6 miliardy eur. V roce 2014 přitom vydělal téměř 11 miliard eur.

Prvních tisíc vozů
Koncern VW v Česku rozeslal pozvánky do servisů majitelům prvních zhruba tisíc vozů postižených emisní aférou. Bezplatný zákrok má trvat 30 až 60 minut. V Česku se akce bude týkat asi 58 tisíc vozů VW, Audi a Seat a přibližně 106 tisíc aut Škoda. V servisech jim bude aktualizován software řídicí jednotky. V první vlně půjde o modely VW Amarok, VW Golf, Audi A4, A5 a Q5 a Seat Exeo s motory 2.0 TDI.

Matthias Müller: Pravdu odhalíme

Když Matthias Müller přijel poprvé do Spojených států, Američany rozpálil. Očekávali od něho omluvu. Té se dočkali, ale také malé lekce v technokracii. Řekl jim, že společnost nelhala, skandál charakterizoval jako „technický problém“. Přitom právě Američané jsou tak hákliví na to, když se nehraje fér.

Chybu si Müller uvědomil. O několik týdnů později se omluvil přímo Baracku Obamovi. Stalo se tak při „dvouminutové“ konverzaci s americkým prezidentem při jeho návštěvě Hannoveru. „Využil jsem příležitosti se osobně omluvit za tu záležitost,“ řekl Müller během výroční konference společnosti ve Wolfsburgu. Zde také natvrdo pojmenoval největší problém.
Netkví v kvalitě nabízených vozů, ale v nedůvěře.

„Pravidla byla porušena, hranice překročeny. To je velmi bolestné. Víme, že jsme zklamali mnoho lidí, kteří Volkswagenu věřili. Přijímáme za vše odpovědnost. A opakuji, že uděláme všechno pro to, abychom znovu důvěru získali.“ Výsledky značky VW za první čtyři měsíce letošního roku však ukázaly, že to zatím jde ztuha. Sice se od ní zákazníci neodvrátili, ale růst se zastavil. Nevýrazný výsledek celého koncernu zachraňovaly další značky – Audi, Porsche, Škoda.

Cena akcií VolksagenuZdroj: euroinvestor.com

Je očividné, že koncernu neprospělo ani mlčení kolem viníků. Proslýchá se, že v celém skandálu, který bude stát miliardy, bylo namočeno 10 až 20 lidí. Müller prozatímní vyšetřování nekomentoval, všichni přitom očekávali jeho rozhodná slova. Pouze lakonicky sdělil: „Společnost odhalí pravdu a poučí se z ní.“

Od chvíle, co se ujal funkce generálního ředitele, bylo přesto zřejmé, že otěže uchopil pevně. Němečtí zaměstnanci reptali, ale přijali o třetinu snížené bonusy za loňský rok, Müller zvládl i rozruch kolem odměn vrcholných manažerů. Také řekl, že Volkswagen představí nový elektrický vůz s dojezdem na jedno nabití baterií do 500 kilometrů a do roku 2020 představí skupina více než 20 nových modelů. A hlavně odstartoval reorganizaci dříve rigidně řízené společnosti.

Rychle se odpoutal od stylu práce svého předchůdce Martina Winterkorna. „Letos transformaci skupiny ještě zrychlíme. Naším cílem je, aby již v roce 2017 koncern pracoval mnohem efektivněji.“ Skupina pod Müllerem chce představit 20 nových modelů aut do roku 2020.