Volkswagen: Za skandálem stojí jednotlivci, nebylo to rozhodnutí firmy

Šéf amerického Volkswagenu Michael Horn

Šéf amerického Volkswagenu Michael Horn Zdroj: CTK

Za falšováním údajů o emisích naftových automobilů z koncernu Volkswagen pomocí speciálního softwaru stáli pouze jednotlivci, nešlo o firemní rozhodnutí. Řekl to dnes vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech Michael Horn. Řada členů výboru se však podle BBC na jeho tvrzení dívá skepticky.

„Bylo to pár softwarových inženýrů, kteří se z nějakého důvodu rozhodli software nainstalovat,“ uvedl Horn. „Nebylo to firemní rozhodnutí. Nekonala se žádná schůze vedení, která by to schválila.“

„VW se nás snaží přesvědčit, že je to práce několika neposlušných inženýrů. Já tomu nevěřím,“ prohlásil například kongresman Chris Collins. Sám Horn připustil, že je „těžké uvěřit“, že vedoucí pracovníci Volkswagenu o softwaru pro falšování emisí nevěděli.

Prohlásil, že již loni na jaře věděl, že firma možná porušuje americká pravidla pro emise. Dodal však, že o samotném softwaru umožňujícím manipulovat s výsledky měření emisí se dozvěděl až začátkem letošního září. Volkswagen krátce poté přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě.

„Na jaře 2014 jsem byl upozorněn na možné nedodržování pravidel u emisí,“ uvedl Horn. „Byl jsem rovněž informován, že naši inženýři budou při řešení tohoto problému spolupracovat s úřady,“ dodal. O softwaru umožňujícím falšování emisí automobilka podle Horna informovala americké regulátory letos 3. září. Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) pak tuto informaci zveřejnil 18. září, píše agentura Reuters.

Upřímná omluva

„Rád bych vám nabídl upřímnou omluvu za používání tohoto softwaru,“ řekl Horn vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu. „Nemyslel jsem si, že je něco takového ve skupině Volkswagen možné,“ dodal.

Horn rovněž uvedl, že svolávání problémových automobilů k úpravě by mohlo zabrat jeden až dva roky. „Víme, že tyto vozy dokážeme upravit tak, aby splňovaly emisní normy,“ prohlásil. Upozornil, že úprava pravděpodobně bude mít „mírný vliv“ na výkon automobilů, jejichž maximální rychlost by tak mohla klesnout o jednu až dvě míle (zhruba 1,6 až 3,2 kilometru) za hodinu. Úprava každého vozu si podle Horna vyžádá pět až deset hodin práce.

Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů emisí vybaveno 482 tisíc vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta ve Spojených státech by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun).

Automobilka již dříve upozornila, že ačkoli byl software instalován do zhruba 11 milionů aut po celém světě, ve většině z nich nebyl aktivní. V Evropské unii byl software instalován do zhruba osmi milionů automobilů. Podle Volkswagenu ale zatím není jasné, zda software porušuje evropská pravidla.

Němečtí vyšetřovatelé dnes v souvislosti s emisním skandálem Volkswagenu provedli prohlídky na několika místech včetně ústředí koncernu ve Wolfsburgu. Pátrání mělo za cíl zajistit dokumenty a zařízení pro ukládání dat, které by mohly pomoci určit, kdo se na údajné manipulaci podílel a jak byla případně provedena.

Analytici ze společnosti UBS odhadují, že Volkswagen bude muset v důsledku skandálu vynaložit na pokuty, právní spory a svolávání automobilů zhruba 35 miliard dolarů. Skandál by navíc pro Volskwagen mohl mít negativní dopad na prodej vozů.