Sázka na Čínu řadě automobilek nevychází, trápí se Peugeot i Ford | E15.cz

Vše o realitách

Vše o realitách Vstoupit do speciálu

Sázka na Čínu řadě automobilek nevychází, trápí se Peugeot i Ford

mit

Ačkoliv minulý měsíc prodeje osobních aut v Číně letos poprvé vzrostly, nervozita mezi výrobci nadále trvá. Některé domácí automobilky očekávají propad prodejů dosahující až 40 procent, s obdobnou situací se musejí potýkat i západní výrobci. Těm se nedaří zhodnocovat investice do čínských továren. 

Klesající zájem Číňanů o nová auta dopadl především na dvojici automobilek PSA a Ford, které nedokázaly dostatečně využít potenciál svých výrobních závodů.

Jak ukazuje analýza Financial Times, automobilka  Ford a její partner Chang’an Auto využívaly v první polovině roku čínské závody jen na jedenáct procent výrobní kapacity.

Nepřívětivých čísel dosáhl také francouzský koncern v rámci joint-venture s čínským Dongfengem. Společná výroba běžela v prvních šesti měsících jen na 22 procent. Ještě hůře na tom byl další závod PSA, který provozuje také s Chang’an Auto. V Šen-čenu Francouzi vyrobili za prvních šest měsíců pouze stovku aut, což znamená využití kapacity na méně než jedno procento.

České dráhy znají kandidáty do svého představenstva. Jména vítězů oznámí v září

„Někteří výrobci budou muset přehodnotit svou pozici na trhu v rámci krátkodobého výhledu,“ uvedl pro Financial Times analytik společnosti Bernstein Robert Zhu. Aby se produkce dostala do černých čísel, je nutné aby automobilky využívaly kapacitu na více než 80 procent.

Kvůli problémům v Číně opustila největší automobilový trh v loňském roce například automobilka Suzuki. Zda ji budou následovat i ostatní výrobci, zatím není jisté. Podle vyjádření automobilek se spíše chystají na proměnu svého portfolia tak, aby ho více přizpůsobily specifickým požadavkům tamního trhu.

Letadla, se kterými doletíte z Prahy nejdál. Drtivě dominují čínské metropole

Ford proto pro Čínu představil novou řadu vozidel, PSA se chce ještě více zaměřit na svou luxusní divizi DS. Pokles prodejů totiž dopadl především na nejlevnější vozy, zatímco výroba vozidel Daimler nebo BMW téměř naplno využívá kapacity továren čínských partnerů. Propad trhu nicméně mírně zaznamenal Volkswagen nebo americký General Motors, kdy se prodeje snížily o šest respektive deset procent. Stabilní pozici si drželi japonští výrobci Toyota a Honda.

Čínský automobilový průmysl se od loňského července zbavil téměř čtvrt milionu zaměstnanců, v prvním pololetí letošního roku výroba vozů klesla o 13 procent. Jedná se o první krizi čínského autoprůmyslu za poslední dvě dekády, způsobena je jak přísnějšími emisními limity, tak zpomalující ekonomikou.

 

Autor: mit
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!