Na trhu projekčních kanceláří přibyl významný hráč. Česká pobočka švédského gigantu Afry

železniční koridor

železniční koridor Zdroj: ctk

Stavba železničního koridoru
Přípravné práce na stavbě koridoru u Mezna
Přípravné práce na stavbě koridoru u Mezna
4
Fotogalerie

V Česku vznikla výraznější konkurence místně dominantní firmě Sudop, která se zabývá projektovou přípravou velkých dopravních staveb. Začala zde působit pobočka švédské projektantské firmy Afry. Ta vznikla spojením čtyř českých firem s celkovým obratem přes 550 milionů korun. Skupina Sudop, vykazuje výnosy 3,5 miliardy korun a patří jí polovina trhu.

„Společnost Afry cz, která zaměstnává přes 320 lidí, vznikla spojením firem AF-Cityplan, AF-Consult Czech Republic, AF-Engineering a AF Nuclear Projects. Mateřská švédská skupina Afry zaměstnává přes sedmnáct tisíc lidí a podniká zejména v dopravě, průmyslu a energetice,“ uvedl generální ředitel Afry.cz Ivo Šimek. 

Firma chce využít skandinávský model fungování a prosazovat co největší transparentnost a otevření trhu. Zaměří se zejména na dopravní infrastrukturu, přihlásila se do soutěží na projektovou dokumentaci k vysokorychlostní trati Praha Běchovice-Poříčany a na jeden z úseků na D1. Další zakázkou na které se projektanti chtějí podílet a připravují nabídku je nový terminál Smíchovského nádraží, projektují i úsek dálnice D11, železniční trať Nemanice-Protivín-Písek a dopracovávají stavební dokumentaci na část pražského okruhu.

„Všechny ostatní obory v České republice rostou a dosahují evropské úrovně, jen ve stavebnictví to nejde. Tržby projekčních a konzultačních firem klesají a odborníci odcházejí jinam,“ řekl Šimek s tím, že právě Afry.cz chce situaci změnit.

Stavebnictví v Česku dlouhodobě zaostává z Evropou. Zatímco v letech 2010 až 2018 vzrostlo stavebnictví v unii k HDP v průměru o sedmnáct procent, v Česku to bylo jen o sedm procent.