Soutěž na rekonstrukci Libeňského mostu vyhrál Metrostav TBR. Eurovia podala odvolání

Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci

Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci Zdroj: Petr Tej, Tomáš Cach

Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci
Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci
Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci
Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci
Libeňský most
39
Fotogalerie

Oprava Libeňského mostu v Praze může nabrat další zpoždění. Ve veřejné soutěži vyhlášené městskou společností Technická správa komunikací (TSK) zvítězila společnost Metrostav TBR, ale stavební společnost Eurovia, jeden z účastníků soutěže, podala námitku. Do výběrového řízení, které končilo v prosinci, přišly dvě nabídky, od Metrostavu TBR a sdružení firem Strabag, Eurovia, SMP a Pragoprojekt. 

Metrostav nabídl, že zakázku provede za cenu 2,181 miliardy korun bez DPH. Druhé sdružení pod vedením firmy Strabag, ve kterém je dále Eurovia CS, SMP CZ a Pragoprojekt, přišlo s cenou 3,628 miliardy korun bez DPH.

Podle vedení metropole jsou námitky proti výsledkům soutěže neodůvodněné. „Veřejná zakázka pokračuje podle předpokladu a v souladu s plánovaným harmonogramem. Neúspěšné konsorcium pod vedením firmy Strabag nepodalo žádné námitky. Podala je pouze firma Eurovia jako jeden z jeho členů. Podle předběžného posouzení zadavatele TSK jsou namítané pochybnosti neodůvodněné a napadají způsob prokazování kvalifikace, který je na trhu dlouhodobě etablovaný a trhem i přezkumnými orgány uznávaný,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr s tím, že s firmou Eurovia má Hlavní město Praha obdobné zkušenosti i z jiných strategických projektů, kdy neúspěšně napadla soutěž na zhotovitele Metra D.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve dvou stupních uznal veškeré námitky jako bezdůvodné. „I nadále předpokládáme, že rekonstrukce by měla být zahájena v roce 2022, přičemž hlavní stavební výkony budou realizovány v průběhu roku 2024,“ věří náměstek.

Eurovia ve svém vyjádření píše, že vybraný dodavatel Metrostav TBR vznikl až v průběhu zadávacího řízení, nemůže tedy disponovat žádnou referencí a kapacitou pro realizaci tak zásadní stavby, jako je rekonstrukce Libeňského mostu. Ve výběrovém řízení společnost Metrostav TBR doložila 100 procent referencí poddodavatele Metrostav a Eurovia podle svého vyjádření nerozumí roli společnosti Metrostavu TBR.

Odvolání naráží na fakt, že zakázku vyhrává dceřiná společnost Metrostavu, který je obžalován ve čtyřech kauzách. Soudy mu mohou zakázat účast ve veřejných zakázkách.

Oprava Libeňského mostu je kalkulovaná na téměř tři miliardy korun a zahájení prací je zatím naplánováno na rok 2022.

Most z roku 1928 nebyl nikdy opravován. Předmětem zakázky je rekonstrukce a přestavba soumostí Libeňského mostu od křižovatky s Dělnickou a Jankovcovou ulicí až po Palmovku. Zakázka se netýká jen soumostí, ale vybraná firma bude pracovat i na obnovení vltavského ramene, vybuduje cyklostezky nebo bezbariérový přístup na most z Rohanského ostrova, který se změní v odpočinkovou oblast. Vystavěn bude takzvaný proplachovací kanál.

TSK a město zvolily metodu Design&Build, kdy jedna firma dodá projekt a zároveň práce také provede. Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu. Předloni byl kvůli tomu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Letos se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby.

 

Jak vypadal Libeňský most v roce 2018

Video placeholde
Takový je nynější stav Libeňského mostu, o jehož budoucnosti stále není jasno. • Jiří Marek

Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale rozhodlo o opravě. „Odborníci dlouhodobě tvrdí, že most je technicky tak špatně postavený, že jeho oprava bude velmi nákladná a i přes ni nebude mít zdaleka životnost nového mostu. My jsme prosazovali stavbu mostu nového, který by stál zhruba 600 milionů korun a vydržel by 100 let. Nyní se již čtyři roky řeší oprava za zhruba za 3 miliardy se životností několika málo desítek let,“ říká předseda klubu zastupitelů Prahy Ondřej Prokop (ANO).