Stavebnictví zažívá hlubokou krizi, stát výrazně omezil investice

Stavba posledního úseku dálnice D8

Stavba posledního úseku dálnice D8 Zdroj: ŘSD

Stavba posledního úseku dálnice D8
Rozkopaná D1 chce víc času na dokončení. A dělníci? Nikde nikdo!
Stav opravy dálnice
Na Pražském okruhu se srazily dva kamiony, na místě jsou zranění a dlouhé kolony. Úklid potrvá do večerních hodin.
Stavba posledního úseku dálnice D8
18
Fotogalerie

Veřejní investoři zadali letos do konce října stavebním firmám 3965 zakázek za 74,5 miliardy korun. Jejich hodnota meziročně klesla o 34,2 procenta, počet se snížil o 26,9 procenta.

Vyplývá to z údajů inženýrsk éspolečnosti ÚRS Praha. Největším zadavatelem z vládního sektoru bylo Ředitelství silnic a dálnic s 16 miliardami korun a z komunálního sektoru Kraj Vysočina (1,8 miliardy korun).

"Pokles je dán především úbytkem zadání velkých stavebních zakázek hlavně v dopravní infrastruktuře v souvislosti s přechodem na nové programové období čerpání prostředků z evropských fondů a také nedořešením problémů s posuzováním vlivu na životní prostředí," uvedl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Praha Zdeněk Kunc.

Hodnota zakázek na pozemní stavby meziročně klesla o 15 procent na 20,3 miliardy korun a na inženýrské stavby o 39,3 procenta na 54,2 miliardy korun. Průměrná velikost zakázky byla 19,2 milionu korun, o čtyři procenta méně než je průměr za loňský rok.

Do konce října byly zadány čtyři stavební zakázky s cenou nad miliardu korun. První byla modernizace dálnice D1 v úseku Psáře - Soutice za 1,13 miliardy korun. Zakázku získalo sdružení Metrostav, Swietelsky stavební. Druhou je oprava železniční trati v úseku Opava východ - Olomouc hlavní nádraží za 1,03 miliardy korun, kterou dostala společnost Strabag Rail. Třetí je revitalizace trati Okříšky - Zastávka u Brna za 1,14 miliardy korun rovněž pro Strabag Rail. Čtvrtá zakázka patří Eurovii. Jde o stavbu dálnice D3 v úseku Ševětín - Borek v hodnotě 1,13 miliardy korun.

Největšími zadavateli z vládního sektoru byly po ŘSD Správa železniční dopravní cesty (10,1 mld. Kč) a ministerstvo zemědělství (1,1 mld. Kč).

Veřejnou zakázku na stavební práce získalo do konce října 1075 firem. Největší objem patřil Eurovii, které veřejná správa zadala 149 zakázek za 3,5 miliardy korun. U dalších 70 tendrů za 4,1 miliardy korun bude mít podíl díky účasti ve sdružení s jinými firmami.