Auto formou předplatného. Pronájmy vozů jsou na vzestupu i kvůli pandemii

Na předplatné vozů sází například Volvo

Na předplatné vozů sází například Volvo Zdroj: Volvo

„Konec roku 2020 jsme uzavírali s flotilou 1 300 aut. Celkově už se cestou nevlastnit auto vydalo více než 1 900 našich zákazníků,“ uvádí šéf společnosti Driveto, Adam Szabó.
Služba Care by Volvo
Porsche nabízí rovněž předplatné na své vozy.
4
Fotogalerie

Na trhu se etabluje nová forma vlastnictví automobilu. Na předplatné vozu v poslední době sázejí jak nezávislé start-upy po celé Evropě, tak i automobilky. Strmý růst v uplynulém roce zaznamenal i průkopník této formy užívání auta, české Driveto. A podle analytiků čeká tento trh další strmý růst.

Obrat Driveto v uplynulém roce rostl o 120 procent, tržby překonaly 120 milionů korun a firma se poprvé od založení dostala do černých čísel. „V probíhající krizi sílí potřeba lidí a firem snížit riziko zadlužení či dlouhodobých závazků,“ vysvětluje šéf Driveto Adam Szabó.

Služba, jež je součástí investiční skupiny Miton, má aktuálně zhruba 1200 zákazníků a více než 1350 aut v provozu. Do konce roku 2021 se firma chce dostat přes hranici dvou tisíc pronajatých aut. „Čísla za letošní leden a únor potvrzují, že poptávka i vlivem klesající potřeby vlastnictví vozu a nejasného ekonomického výhledu roste,“ podotýká Szabó.

O rostoucí popularitě flexibilního pronájmu svědčí i události za českými hranicemi. Britská platforma ojetých aut Cazoo nedávno oznámila nákup německé služby na dlouhodobý pronájem vozů Cluno a obdobně zaměřené britské firmy Drover.

Rostoucího trendu se chytají i automobilky. Aktivní jsou na trhu například Volvo nebo Porsche, přičemž švédská automobilka oznámila, že v minulém roce počet předplatných zdvojnásobila. Další výrobci ale trh po nesmělých pokusech opouštějí. Na konci uplynulého roku své aktivity v oblasti předplatného aut přerušily Audi a BMW. Audi ale nedávno oznámilo, že ve Velké Británii své vozy nabídne prostřednictvím služby předplatného Onto.

Na rozdíl od operativního leasingu je předplatné automobilu flexibilnější. Provozovatelé těchto služeb obvykle nabízejí možnost předplatné kdykoliv ukončit a vůz vrátit nebo jej vyměnit za vozidlo jiné kategorie. 

Podle dat společnosti Allied Market Research byla hodnota globálního trhu s automobilovým předplatným za rok 2019 3,5 miliardy dolarů. Do roku 2027 by pak měla dosáhnout 12 miliard dolarů.