Startupista buduje z Brna síť obchodů bez pokladních, bude jich přes stovku

Adam Dostál buduje síť bezobslužných obchodů pod značku GET 24.

Adam Dostál buduje síť bezobslužných obchodů pod značku GET 24. Zdroj: archiv GET 24

Petr Weikert

Adam Dostál je pětadvacetiletý vizionář, který stranou hlavního proudu na maloobchodním trhu dosáhne na konci letošního roku technologického unikátu. Jako první Čech bude provozovat stovku bezobslužných obchodů. Už teď jich má přes čtyřicet. Jeho GET 24 žene dopředu mimo jiné investice Petra Murmaka, spoluzakladatele značky Czech Games Edition, která stojí za veleúspěšnými deskovými hrami.

Cesta k současnému konceptu bezobslužných obchodů vedla Adama Dostála několika slepými uličkami. Před rokem a půl otevřel bezobslužný obchod v centru Brna, jenže se ukázalo, že stahovat si speciální aplikaci a používat bankovní identitu je pro zákazníky taková překážka, že jdou raději nakupovat jinam. 

Podobně dopadla i vstřícnější varianta samoobslužného systému, s níž zkoušel Adam prorazit na venkově – ve Veverských Knínicích kousek od Brna. Pro nákup tam stačila jen SMS s kódem zboží, které bylo za okamžik připraveno k odběru. Problém přišel ve chvíli, kdy kousek od průkopnické technologie otevřela klasická večerka, která stáhla zákazníky k sobě.

Teď se Adam Dostál pojistil tím, že své prodejny umísťuje v kancelářských komplexech, výrobních závodech a v developerských projektech. Mezi zákazníky patří třeba Air Bank, Knihobot, Beams, Imos nebo letenkový kiwi.com. A nejde o velké obchody vyžadující množství drahých technologií, ale o takzvané mikromarkety s plochou pár metrů čtverečních. Zaměstnanci firem si tam mohou koupit cokoliv od hotových jídel, jogurtů až po sushi či různé snacky včetně výrobků dalšího byznysu Adama Dostála, tedy pokrmů z hmyzu jeho firmy Grig.

„Mojí primární ambicí bylo nahradit prodavače. Je to přesně ten typ zaměstnání, který bude nahrazen velmi podobně jako jiné profese, které tady byly před 50 lety a dneska už neexistují. A je to dnes také jediná cesta, jak zajistit, aby potraviny mohly zlevnit,“ říká Dostál. 

Systém funguje poměrně jednoduše, díky speciální kameře a platbě přes bankovní terminál. Umístění prodejen v korporátech má také nespornou výhodu v tom, že obchůdky nejsou veřejně dostupné a riziko krádeží je téměř nulové. Adam Dostál si vyhrál i s tím, že zaměstnanci si mohou sami odhlasovat, co v nabídce chtějí. „Nové komplexy mají většinou své designové předpisy, nemohou mít různě po chodbách nákupní automaty, navíc HR oddělení dnes dbají na různé zaměstnanecké benefity. V tomhle konceptu se všechno potkává,“ říká startupista.

Nápad zlákal investora Petra Murmaka do té míry, že spolu s Dostálem přemýšlejí o zahraniční expanzi. Slovensko, kam firma už téměř stoprocentně přijde, má doplnit výhledově Německo či Francie. Investice do jednoho mikromarketu, jehož velikost se pohybuje kolem tří či čtyř metrů čtverečných, je v řádku jednotek stovek tisíc korun.

Otázkou, kterou zbývá dořešit, je logistika a legislativa v zahraničí spojená s prodejem potravin. Adam Dostál má už i v tomhle rabku jednu klikatou uličku prošlapanou – zkoušel prodávat s Grigem výrobky z hmyzu v pořádkumilovném a starosvětském Rakousku.